Supply Chain Magazine oktober 2019 | Supply Chain Visibility

Inhoudsopgave Supply Chain Magazine 6
Verschijningsdatum: 11 oktober 2019

20 | Profile Roy van Helden

De Coram Groep, specialist in artikelen voor badkamer en toilet, hevelt stap voor stap een steeds groter deel van de productie over naar externe productiepartners en concentreert zich op productdesign, marketing, customer intimacy en het aansturen van de keten. Om de ketenrol beter in te vullen, is Roy van Helden aangetrokken als Supply Chain Director.

26 | Gemak, de nieuwe ‘loyalty’

De opbloei van het digitale tijdperk in de retail betekent een vaarwel aan merkentrouw met promiscuïteit ter vervanging. Anders gezegd: gemak is de nieuwe ‘loyalty’. Wie verwacht dat de klant genoegen gaat nemen met een onvolmaakte service, zal een trage, stille dood sterven ergens achterin de winkelstraat’, betoogt Steven Schroeyens, CEO van Pro Alliance in zijn Preek.

28 | End-to-end visibility

Inzicht in verstoringen bij de toeleveranciers van je producenten in het Verre Oosten en in de daadwerkelijke behoefte van de consumenten in Europa. End-to-end supply chain visibility is de droom van elke supply chain manager, maar de praktijk levert nauwelijks succesvolle voorbeelden. Dat lijkt echter te veranderen met nieuwe control tower-oplossingen.

40 | Supply Chain Trend Diner

Wanneer is een ontwikkeling een echte trend of niet meer dan een hype? Dat was één van de vragen tijdens het door Supply Chain Media georganiseerde achtste Supply Chain Trend Diner op donderdag 29 augustus. Geen trend of een hype, maar een onweerlegbaar feit is het tekort aan supply chain-talent. Dat leidt tot nieuwe trends, blijkt uit de pitches van meerdere experts.

Verder in dit nummer:

8  | Nieuws

  • Klantbehoefte stuurt supply chain van Mustad
  • Scenarioplanning grote uitdaging voor PSA en LeasePlan
  • Ikigai-filosofie helpt bij verduurzaming

13 | IT Subway Map 2019

Door de opkomst van toepassingen in de cloud ontstaan er innovatieve software-oplossingen voor transportmanagement en supply chain visibility. Verder zijn de meeste productiebedrijven nog altijd bezig met de implementatie van Sales & Operations Planning. Ook verschijnen er nog steeds nieuwe start-ups met supply chain-applicaties, toont de elfde SCM IT Subway Map NL.

17-19 | Snapshots

Beeldimpressies van het Supply Chain Trend Diner en de workshop van Mustad vanuit de Supply Chain Professionals Club. Waar bij de eerste de sterren werden geraadpleegd of end-to-end visibility, IBP, Machine Learning en sustainable & circular supply chains een hype of trend zijn, was de workshop met het ambachtelijke vakwerk van de hoefsmid meer ‘down to earth’.

36 | Leren van films

Veel bedrijven kijken naar de mogelijke toepassingen van Artificial Intelligence en Machine Learning in supply chains. Supply Chain Media schetst vijf films – A Beautiful Mind (2001), Moneyball (2011), Her (2013), Ex Machina (2014), The Imitation Game (2014) – en een televisieserie (Black Mirror) die helpen meer begrip te krijgen van deze termen en hun implicaties.

49 | Career Moves

Ron Grisel maakt een carrièreswitch van Manager Operations bij logistiek dienstverlener Stuwarooij naar Supply Chain Manager bij visverwerker Profish Food. Hoog op de agenda staat de uitrol van S&OP. ‘S&OP moet leiden tot een integraal proces waar op het juiste niveau en juiste moment gezamenlijke besluiten worden genomen. Mensen zullen anders moeten gaan denken en acteren.’