Slim grenssysteem getest in aanloop naar de brexit

slim grenssysteem

Ter voorbereiding op een no-deal brexit is in Frankrijk een nieuw, slim grenssysteem getest tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Geodis, wereldwijd expert op het gebied van transport en logistiek, is daarvoor een samenwerking aangegaan met Arkema, de Franse leider op het gebied van chemicaliën, om deel te nemen aan een door de Franse douane georganiseerde dry run.

Als het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie in een ‘harde’ of no-deal brexit verlaat, zal het nodig zijn om opnieuw een grens tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in te stellen. In dit verband is een geautomatiseerde ‘slimme grens’ ontwikkeld om de grensovergang voor vrachtwagens in Frankrijk te automatiseren. Sinds september hebben de Franse douaneautoriteiten een reeks simulaties uitgevoerd om het nieuwe systeem onder realistische omstandigheden te testen. Bij de proeven zijn transporteurs, schippers, verladers, douanebeambten en leveranciers van inklaringssoftware betrokken.

Gesimuleerde post-brexit-omstandigheden

Geodis en Arkema hebben op 24 september gezamenlijk deelgenomen aan operationele proeven met de slimme grens. De twee bedrijven coördineerden de verzending van goederen van de Arkema-fabriek in La Chambre, in het zuidoosten van Frankrijk, naar het Verenigd Koninkrijk onder gesimuleerde post-brexit-omstandigheden. De bedrijven moesten zorgen voor de verzending van douanedocumenten vooraf, de coördinatie van de logistiek, de afstemming van de douanegegevens op die van het voertuig en de daadwerkelijke grensoverschrijding. Al deze tests werden succesvol afgerond, zodat de zending de grens veilig en soepel kon passeren.

Vrij verkeer van goederen

‘Deze algehele ‘dry run’ was de sleutel tot het garanderen van een vrij verkeer van goederen’, aldus Rémi Poteau, key accountmanager bij Geodis. De geplande douaneregelingen zullen volgens hem van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat veilige en betrouwbare logistieke diensten en transporten tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk kunnen worden voortgezet met een minimum aan overlast voor klanten en leveranciers, ongeacht het toekomstige brexit-scenario.