Sean Culey: ‘Zonder doel lijkt alles belangrijk’

Sean Culey

De wereld bevindt zich volgens auteur Sean Culey momenteel in een transitie, een overgang tussen twee economische langetermijngolven. Bedrijven met een duidelijke visie en veel vrijheid voor de medewerkers, zoals Amazon, zullen de huidige transitie overleven, meent Culey. Supply Chain Magazine sprak met hem over zijn nieuwe, goed gedocumenteerde boek.

Door Martijn Lofvers

Er wordt veel gesproken en geschreven over de grote veranderingen in de wereld. Sean Culey schreef na vijf jaar onderzoek het lijvige, fascinerende boek ‘Transition Point: From Steam to the Singularity’ over hoe technologie de wereld transformeert en waarom de komende jaren kritiek zullen zijn voor bedrijven en landen.

Waarom heb je dit boek geschreven?

‘Iedereen praat over nieuwe technologieën, zoals Big Data, robotisering, cloud computing, Artificial Intelligence en autonome voertuigen. Maar niemand vertelt wat er gebeurt als je deze technologieën verbindt of hoe je dat moet doen. De belangrijkste implicatie is: als je dat doet, dan krijg je een volledig geautomatiseerde supply chain. De bedrijven die dit snappen, zoals de Amazons van deze wereld, winnen, omdat zij het vermogen hebben om vooruit te kijken en het “waarom” te leveren in plaats van het “wat”. Ik heb dit boek dus geschreven om een antwoord te geven op de vraag waarom de wereld VUCA – volatiel, onzeker, complex en ambigu – is geworden en waarom juist nu. En wat ik moet doen om hiermee om te gaan. Veel analisten en consultants zeggen alleen dat de wereld VUCA is om bedrijven bang te maken.’

En waarom is de wereld nu VUCA?

‘We zitten momenteel middenin de overgang van de vijfde naar de zesde golf van Kondratieff (de economische conjunctuurgolf die vijftig tot zestig jaar duurt, red.). Aan het einde van de vijfde golf draaide het om het managen van efficiënties en verwachtingen. Zo zijn de managers de afgelopen decennia getraind: het vergroten van aandeelhouderswaarde door in kosten te snijden en lean supply chains te creëren. Maar het is de vraag of deze benadering nog wel zinvol is in de aankomende “upswing” in de volgende economische golf. Deze zesde golf zal meer teweegbrengen dan de vorige vijf bij elkaar, omdat nieuwe technologieën niet banen vervangen zoals in de vorige industriële revoluties, maar compleet nieuwe menselijke functionaliteiten creëeren. Je krijgt machines die kunnen zien, spreken, begrijpen, articuleren en verwerken.’

In je boek beschrijf je uitgebreid waarom de eerste industriële revolutie in het Groot-Brittannië van de 18eeuw plaatsvond. Waarom uitgerekend daar?

‘De x-factor hiervoor is dat Engeland een bottom-up-maatschappij was. Iedereen was vrij. De wet behoorde tot het land. Iedereen kon doen wat hij wilde – tenzij anderszins werd verteld – en samenkomen in koffiehuizen. Koffiehuizen waren in de meeste landen in de wereld verboden, omdat mensen daar konden samenkomen om te praten en kritiek te geven op de overheid. Nu zie je ook dat overheden delen van internet gaan verbieden, zoals in China, op de Filipijnen en in Turkije. Naast de koffiehuizen had Groot-Brittannië een grote groep van non-conformistische Quakers, zoals de Lever Brothers en Cadbury, die in de industrie gingen om sociale verbeteringen te realiseren. De Lever Brothers ontwikkelden zeep voor betere hygiëne, Cadbury produceerde een chocoladedrank als alternatief voor alcohol. Ze hadden allemaal een sociaal-kapitalistische mindset. Zij werden enorm aangetrokken door de mogelijkheden die industrialisering met de stoommachines bood.’’ … … …

Sean CuleyMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2019.