SCM Survey 2020: Software voor end-to-end visibility erg gewild

software

Bedrijven in Europa gaan voor hun supply chains in de komende twaalf maanden vooral software voor Sales & Operations Planning (S&OP) en End-to-End Supply Chain Visibility implementeren. De plannen om in een bepaald type supply chain software te investeren verschillen per bedrijf, afhankelijk van hun specifieke supply chain-volwassenheid en de gehanteerde bedrijfsstrategie. In mei participeerden 106 Europese supply chain-directeuren en -managers uit industrie, groothandel en retail in de SCM Software Survey van Supply Chain Media, uitgever van dit magazine.

Door Martijn Lofvers

Om een goed beeld te krijgen van de huidige stand van zaken in Europa, hebben de respondenten allereerst antwoord gegeven op de vraag welke megatrend hun business significant raakt op de lange termijn. Digitalisering is de belangrijkste megatrend volgens 70 procent van de respondenten; sustainability is een goede tweede met 46 procent. Globalisering en pandemieën werden ook aangemerkt als bepalende megatrends, door respectievelijk 40 en 38 procent van de ondervraagden. Voor veel bedrijven die de coronacrisis als een megatrend ervaren, geldt datzelfde ook voor sustainability.

Impact van de coronacrisis

De coronacrisis lijkt een duidelijke invloed te hebben op de Europese investeringsplannen in supply chain software. De wereldwijd opgetreden pieken en dalen in klantvraag en productieaanbod tijdens het hoogtepunt van Covid-19 dit voorjaar stimuleren de behoefte aan software voor S&OP en End-to-End Supply Chain Visibility. Ongeveer een kwart wil investeren in Enterprise Resource Planning (ERP) en Prescriptive Supply Chain Analytics. Vooral de bovengemiddeld supply chain-volwassen bedrijven zijn van plan in analytics te investeren, terwijl de minder volwassen bedrijven substantieel meer ERP en Warehouse Management gaan implementeren.

Vanwege de hectiek in de internationale supply chains door de coronacrisis is de grote behoefte aan visibility goed verklaarbaar. Investeringsplannen voor Real-time Transport Visibility, een vrij nieuw type software, scoren met 12 procent echter relatief laag onder de respondenten. 27 procent van de bedrijven met een bovengemiddelde supply chain-volwassenheid gaat hier echter wel in investeren. En maar liefst de helft van de tien apart ondervraagde logistiek dienstverleners zegt het komende jaar deze software te implementeren.

Behalve de supply chain-volwassenheid van een bedrijf blijkt volgens dit onderzoek ook de gehanteerde bedrijfsstrategie – Operational Excellence, Product Leadership of Customer Intimacy – de investeringsplannen substantieel te beïnvloeden. Relatief méér bedrijven met de strategie van Operational Excellence die de laagste totale proceskosten nastreven, gaan in ordermanagement investeren en mínder in netwerkontwerp en S&OP.

Informatie over software

De input van collega’s is de belangrijkste informatiebron voor het selecteren van supply chain software, zegt 55 procent van de respondenten. De visie van analistenbureaus, zoals Gartner, en gespecialiseerde supply chain-adviesbureaus volgt daarna met respectievelijk 39 en 38 procent. Een derde luistert naar algemene managementadviesbureaus en slechts 15 procent naar system integrators zoals Capgemini.

software