Scale-up SendCloud behaalt een omzetgroei van 5463 procent

SendCloud

Pure frustratie over het verzenden van producten voor hun webshop lag aan de basis voor de oprichting van SendCloud door Rob van den Heuvel (25) en zijn compagnons. De heren waren nog piepjong toen ze in 2012 hun digitale verzendtool voor webwinkels lanceerden, maar inmiddels veroveren ze Europa.

De uit Eindhoven afkomstige Van den Heuvel runde destijds samen met Bas Smeulders en Sabi Tolou een webshop in telefoonaccessoires en ervoer dat de verzending van de producten ontzettend moeizaam ging. ‘Toen de shop een beetje begon te lopen, leek het alsof we alleen maar bezig waren met het overtikken van adresgegevens. We hadden er een dagtaak aan’, meldt Van den Heuvel op DeOndernemer.nl.

‘Grote webshops hebben vaak hun eigen verzendlogistiek, maar kleine winkels moeten alles handmatig doen. Toen dachten we: we bedenken zelf iets’, aldus Van den Heuvel, op dat moment nog bezig met een studie Bedrijfseconomie. Het voornemen resulteerde in de tool SendCloud, die het hele verzendproces regelt. Dus van het printen van een label tot retourzendingen. Al gauw werden contracten afgesloten met alle grote vervoerders, waardoor webshopeigenaren er ineens veel meer verzendopties bij kregen.

Miljoen pakketjes per maand

Diverse investeringsrondes volgden. Het resulteerde uiteindelijk in een omzetgroei van 5463 procent over de afgelopen jaren. Het streven is nu om eerst marktleider te worden in Duitsland en Frankrijk, en vervolgens in heel Europa. Best een uitdaging, volgens Van den Heuvel, omdat ieder land andere vervoerders en webshopsplatforms heeft. ‘Een paar jaar geleden dacht ik nog: als we dagelijks duizend pakketjes versturen, zijn we binnen. Nu zitten we op een miljoen pakketjes per maand.’

Bron: DeOndernemer.nl