Samengaan Amazon en Whole Foods kan keerpunt zijn voor foodretail
Het bod van webgigant Amazon op het Amerikaanse supermarkt-
bedrijf Whole Foods Market zou weleens een keerpunt kunnen zijn voor de supermarktbranche. Met de overname is een bedrag gemoeid van 13,7 miljard euro. Het is voor Amazon de grootste overname tot nu toe, bericht NU.nl op 16 juni 2017.
Volgens oprichter en CEO van Amazon Jeff Bezos draait Whole Foods al bijna vier decennia met succes. ‘Ze doen het fantastisch en dat willen we voortzetten’, aldus Bezos. Als de aandeelhouders van Whole Foods en de toezichthouders daadwerkelijk met de overname instemmen, kan deze wellicht dit jaar al afgerond worden. Het supermarktbedrijf was – onder druk van aandeelhouder Jana Partners – al enige tijd op zoek naar een koper.
Whole Foods Market werd in 1978 in Austin opgericht. De keten richt zich op consumenten die gezond willen eten en verkoopt dan ook louter producten zonder kunstmatige toevoegingen. Het bedrijf telt meer dan 460 winkels verspreid over de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Er werken zo’n 87.000 mensen. De omzet van Whole Foods bedroeg in 2016 circa 16 miljard dollar.
Data
Als de overname daadwerkelijk doorgaat, zal Amazon de beschikking krijgen over de data van Whole Foods, die exact weergeven hoe zijn klanten kopen, betalen en inkopen thuis laten bezorgen. Door die data te combineren met de eigen ervaringen met onlinedienstverlening, zou Amazon weleens een revolutie in de distributie teweeg kunnen brengen, bericht het FD van 19 juni 2017.
Het voordeel voor Whole Foods zit hem in het feit dat het supermarktbedrijf op zijn beurt sneller kan uitbreiden via het onlinekanaal en minder afhankelijk wordt van de klassieke expansie via winkels. Met zijn goede reputatie op het gebied van vers en zijn relatief jonge, kapitaalkrachtige klanten is Whole Foods als geen ander in de positie om succes te boeken met onlinebezorging van verse producten, aldus het FD.
‘Deze overname zou weleens een keerpunt betekenen voor de sector. Amazon krijgt toegang tot een inkoopnetwerk met diepe kennis van vers’, meent ook Paul Beswick van organisatieadviesbureau Oliver Wyman. Hij doet zijn uitspraak in de zakenkrant Financial Times van 17 juni 2017.
Niet snel genoeg
Managers van supermarkten zijn doorgaans gewend te denken in locaties, in vastgoed en in de inrichting van winkels. Ook de bevoorrading gaat nog volgens het klassieke patroon, volgens het concept van ‘vandaag voor morgen’. Dat zou weleens niet snel genoeg kunnen blijken te zijn voor de klant van nu, aldus het FD, dat erop wijst dat de managers van Bol.com of Amazon.com er een heel andere denkwijze op na houden.
Amazon is overigens al langer gebrand op het veroveren van een plek in de supermarktwereld. De webgigant opende eerder dit jaar bijvoorbeeld een supermoderne Amazon Go. Die zaak in Seattle is voorzien van speciale zelfscanners. Als iemand een product uit een schap haalt en in een tas stopt, wordt dat in een app geregistreerd. Bij het verlaten van de winkel wordt het verschuldigde bedrag automatisch van de rekening van de klant afgeschreven.
Amazon heeft daarnaast ook al een eigen dienst om boodschappen te bezorgen, AmazonFresh, evenals enkele fysieke boekenwinkels.