Recordaantal bedrijven vraagt GS1-barcodes aan

GS1-barcode

Bijna 2500 ondernemers kochten in 2018 GS1-barcodes. Het jaar ervoor ging het nog om circa 1250 MKB-bedrijven die barcodes aanschaften. ‘Sinds we in 2017 kleinere barcodepakketten zijn gaan verkopen, zien we een verdubbeling van het aantal barcode-aanvragen’, aldus Pieter Maarleveld, directeur van GS1 Nederland, een bedrijf dat zich afficheert als onafhankelijke not-for-profit organisatie. Bedrijven hebben de barcode nodig voor hun online verkopen.

Consumenten bepalen de toekomst – en die ligt bij de grote online platformen, constateert GS1 Nederland, afgaande op de grote groei van deze spelers. Wie zich bij een bedrijf als Amazon, Bol.com of Wehkamp aansluit, lift automatisch mee op dat succes. De afname van het aantal kleine barcodepakketten onder met name MKB-bedrijven steeg daardoor het afgelopen jaar enorm. Met de barcodes kunnen bedrijven hun producten breder aanbieden dan in de eigen webshop alleen.

‘Kijk goed bij de aanschaf van barcodes waar je afnemer om vraagt’, adviseert Maarleveld. Doorgaans komen bedrijven dan bij GS1 terecht, hetgeen meteen verklaart waarom de verkoop van GS1-barcodes het afgelopen jaar met 100 procent is gestegen. Net als vorig jaar. GS1 is volgens Maarleveld ook het enige officiële uitgiftepunt van barcodes: ‘Bij ons groeit de barcode met je bedrijf mee en heb je de garantie dat die altijd wordt geaccepteerd.’

Verkrijgen van data

Voor tal van ondernemers is de GS1-code de norm, omdat ze door online verkopers als Bol.com, Wehkamp en Amazon steeds vaker verplicht worden deze codes te gebruiken. Dat is ook de ervaring van Michel Zuurdeeg van Truck-shop, die onder andere via Bol.com wilde gaan verkopen: ‘Mijn klanten vragen om de officiële barcodes en je kunt er overal mee terecht.’ Ook Marijke de Laat van Bouillon Brothers moest aan de barcodes toen haar bouillons bij Albert Heijn in de winkelschappen kwamen te liggen. ‘Data zijn ontzettend belangrijk – en die krijg je door het gebruik van barcodes.’

Maarleveld: ‘Voor online verkoopplatformen, maar ook voor de bedrijven die barcodes gaan kopen, is het belangrijk meteen de officieel geregistreerde barcodenummers te gebruiken. Alleen op die manier zijn we met elkaar in staat om producten goed te leveren en ontstaat er geen verwarring om welk product het gaat en wie het verkoopt. Je wilt met jouw barcode ervan verzekerd zijn dat jouw producten uniek geïdentificeerd kunnen worden. Het is je eigen unieke paspoort naar de markt. Niet alleen in de fysieke winkelomgeving, maar ook bij het online verkopen van producten een must.’