Voorraadplafond Bol.com brengt webshops in problemen

hamsterwoede

Met de belangrijkste verkoopmaanden voor de deur dreigde webshop-eigenaar Daniel Reitsma in acute problemen te komen. En met hem ook veel andere eigenaren van webwinkels. Het door Bol.com ingestelde voorraadplafond was daarvan de oorzaak.

Top Media Groep in Zwijndrecht helpt andere ondernemers – waaronder veel webshops – met hun websites, social media, fotografie en andere marketing-gerelateerde bezigheden. Directeur-eigenaar Daniel Reitsma heeft daarnaast zelf een webshop waarmee hij woondecoratie verkoopt, onder andere via het platform van Bol.com.

Reitsma: ‘Ik werd door Bol.com dringend gevraagd of ik mijn voorraad bij hen binnen enkele dagen weg wilde halen, omdat zij tegen een voorraadplafond aanlopen en te weinig magazijncapaciteit hebben om de piekverkoop aan te kunnen. Van een aantal van onze klanten kreeg ik dezelfde informatie.’

Het Partnerplatform van Bol.com meldt inderdaad dat actie gevraagd wordt voor de piekmaanden omdat het succes van de dienst Logistiek via Bol.com ervoor zorgt de distributiecentra vol raken. ‘En dat willen we voorkomen, zodat de dienst goed kan blijven werken’, aldus een bericht op het platform.

‘Om ervoor te zorgen dat de voorraden tijdens de aankomende piekmaanden goed zijn afgestemd op de vraag naar artikelen, is het noodzakelijk om voldoende opslagruimte te creëren. Het is daarom zaak om vooral de artikelen die niet of nauwelijks verkopen uit voorraad te halen en daar hebben we jouw hulp bij nodig. We gaan daarom werken met een voorraadplafond. Dit houdt in dat je een maximum aantal artikelen kunt opslaan, waarbij het totaal aantal stuks van al je artikelen telt’, aldus Bol.com.

150 webshop-eigenaren in hetzelfde schuitje

voorraadplafondReitsma (foto, rechts) en zijn compagnon Lex van Dommelen (links) informeerden ook bij hun relaties en kwamen zo in contact met zo’n 150 webshop-eigenaren die in hetzelfde schuitje zitten. Reitsma: ‘Vind op zo’n korte termijn met elkaar maar eens voldoende opslagcapaciteit en verzendflexibiliteit. En ook nog eens voor maar een maand of vier, want dan zegt Bol.com de voorraden wel weer te kunnen opnemen.’

Reitsma besloot op zoek te gaan naar een fundamentele oplossing en kwam daarvoor uiteindelijk terecht bij e-fulfilment provider Montapacking. Dit bedrijf bleek heel flexibel met de situatie om te kunnen gaan en niet alleen de voorraadproblematiek van deze webshops op te kunnen lossen.

Bonus

Montapacking en Bol.com hadden al een goede samenwerking en een geavanceerde interface met elkaar waardoor de overgang vlot gerealiseerd kon worden. Reitsma: ‘De snelheid van handelen van Montapacking stel ik zeer op prijs, want ik stond met mijn rug tegen de muur. Bovendien kan ik nu ook mijn producten op Amazon, Beslist.nl en alle andere platforms verkopen. En alles wordt vanuit één voorraad verstuurd.’

Voor Reitsma zijn daarmee de problemen in de komende piekmaanden opgelost. ‘Met als bonus dat ik via de snelle aansluiting op die andere platforms nu al meer omzet heb dan voorheen. Ik ben nu voor meer webshop­-eigenaren in gesprek met Montapacking om voor hen dezelfde oplossing te creëren’, aldus Reitsma.