Ruimere subsidiepot nodig om ondernemers te helpen bij vergroening transport

zero-emissie

Het snel en ruim overtekenen van de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) laat zien dat er al veel bedrijven zijn die hun koploperschap op verduurzaming serieus nemen. Het is van groot belang dat zero-emissie sneller kostenconcurrerend wordt. Aankoopsubsidies en belastingvoordelen dragen daaraan bij.

Dat pleit voor verruiming van de subsidiemogelijkheden en het terugsluizen van de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing in 2024, zoals door Transport en Logistiek Nederland is gesteld. Ook de RAI Vereniging pleit ervoor duurzame transportondernemers financieel te ondersteunen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) zegt op zoek te gaan naar extra geld om meer ondernemers te kunnen ondersteunen.

Hoge aanschafkosten

Er zijn veel transportbedrijven in Nederland en voor een heleboel van die bedrijven is de aanschaf van zero-emissievoertuigen nog een stap te ver, aangezien de aanschafkosten voor dit soort voertuigen hoog zijn, de actieradius beperkt is en de oplaad- en tankvoorzieningen nog ondermaats zijn. Dat betekent echter niet dat iedereen achterover kan leunen.

Transportbedrijven moeten juist aan de slag met zero-emissievervoer om ervaringen op te doen en te delen. Het gaat dan ook om inzicht krijgen in de reële infrastructuurbehoefte, operationele kosten en realistische tijdlijnen. Op die manier wordt het voor zowel opdrachtgevers als beleidsmakers duidelijk hoe een duurzamer transport samen gerealiseerd kan worden en wat erbij komt kijken.

Zero-emissie-infrastructuur

Niet in de laatste plaats wordt het belang van het versterken van de capaciteit van het elektriciteitsnet en de overige zero-emissie-infrastructuur nog duidelijker. Want als alles op zijn plaats valt, geldt nog steeds: als je niet kan laden, kan er ook niet (elektrisch) gereden worden.

Machiel Bode, sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking