Robotisering biedt Kruitbosch meer flexibiliteit en ruimte voor groei

Kruitbosch

Kruitbosch heeft in Zwolle een opslag- en orderpicksysteem met 29.000 bakken en 64 robots in gebruik genomen. De groothandel in fietsonderdelen beschikt met het door Swisslog geïnstalleerde Autostore-systeem over een flexibele en schaalbare structuur die weer ruimte biedt voor groei. Logistiek manager Martin Kruitbosch (foto): ‘Tijdens de pandemie steeg het aantal dropshipments opeens van 10 naar meer dan 25 procent. Dat heeft ons de ogen geopend.’

Door Marcel te Lindert

Sinds 1 januari van dit jaar is Kruitbosch de nieuwe contractleverancier van Dynamo Retail Group. Bijna 400 fietsenwinkels met formules als Profile en Bike Totaal ontvangen voortaan hun onderdelen en accessoires vanuit het warehouse in Zwolle. ‘Voorheen hadden deze winkels de vrijheid om zelf te kiezen waar ze wilden inkopen. Met name in de tijd dat beschikbaarheid van onderdelen onder druk stond, was dat een uitkomst. Nu verloopt de bevoorrading gecentraliseerd via ons warehouse, waardoor we stromen kunnen bundelen en de operatie verduurzamen’, vertelt Robert-Jan Stals, die binnen Kruitbosch verantwoordelijk is voor de groothandelstak.

De samenwerking met Dynamo Retail Group betekent een forse omzetstijging voor Kruitbosch. En dus ook flink wat extra werk voor de mensen in het warehouse. Martin Kruitbosch, tevens aandeelhouder van het familiebedrijf, prijst zich gelukkig met de ingebruikname van het nieuwe Autostore-systeem een week voor de start van het contract. ‘Zonder dit opslag- en orderpicksysteem was het erg lastig geworden al die extra winkels te bevoorraden. Natuurlijk hadden we ons in alle bochten gewrongen om dit contract te kunnen uitvoeren, maar dan had dat allesbehalve een efficiënte operatie opgeleverd.’

Geen ruimte meer voor groei

Het contract was niet de reden om te investeren in Autostore. Sterker nog: de investeringsbeslissing was al genomen toen de gesprekken met Dynamo Retail Group nog in een pril stadium verkeerden. ‘We zaten al aan de grenzen van onze mogelijkheden in dit warehouse. Tijdens het hoogseizoen in de zomer moesten we noodgedwongen een deel van de bulkvoorraad extern opslaan. Kortom: we hadden geen ruimte meer voor groei. En we wisten dat we de opslagcapaciteit moesten uitbreiden als we dit soort contracten wilden binnenhalen’, stelt Kruitbosch.

Niet alleen de opslagcapaciteit, maar ook de orderpickcapaciteit schoot tekort. Voorheen lag de pickvoorraad in legbordstellingen die waren verdeeld over twee verdiepingen. Op drukke dagen moesten de orderpickers met hun pick-karren 8 tot 9 kilometer per dag afleggen. ‘Natuurlijk konden we de orderpickcapaciteit uitbreiden door extra orderpickers in te zetten, maar we merkten al snel dat die elkaar alleen maar in de weg liepen waardoor de productiviteit afnam’, verklaart Ronald van der Hulst, logistiek projectleider bij Kruitbosch. ‘Daarnaast speelt de krapte op de arbeidsmarkt een rol. We hebben hier in Zwolle veel concurrentie van andere logistieke bedrijven, met name als het gaat om mensen voor de avondploeg.’

Opschalen naar 2500 orderregels per uur

KruitboschHet Autostore-systeem biedt ruimte aan 29.000 kunststof bakken met pickvoorraad. Die staan in stapels van zestien bakken in een aluminium grid waarover 64 robots rijden. Als Kruitbosch een order ontvangt, hijsen deze robots de juiste bakken omhoog en brengen ze naar één van de dertien orderpickstations. ‘Op deze manier kunnen we 2000 orderregels per uur picken. We kunnen de capaciteit uitbreiden tot 2500 orderregels per uur als we extra robots inzetten en twee extra orderpickstations creëren. Daar is het systeem al op voorbereid’, legt Van der Hulst uit.

Kruitbosch heeft de mogelijkheden van verschillende opslag- en orderpicksystemen onderzocht. Uiteraard is een bezoek gebracht aan buurman Wehkamp, dat over een gigantisch shuttlesysteem beschikt. ‘Maar een dergelijk systeem vraagt om een veel hogere investering. Bovendien is een shuttlesysteem vooral geschikt voor bedrijven die nog meer orders per uur willen afhandelen. Het Autostore-systeem past ons het best, ook gezien de hoogte van het pand. We wilden graag een nieuw opslagsysteem zonder het warehouse te hoeven uitbreiden’, zegt Kruitbosch.

Plotselinge verandering van orderprofiel

Het belangrijkste selectiecriterium was flexibiliteit. Tijdens de pandemie zag Kruitbosch niet alleen het aantal orders flink toenemen, maar ook het orderprofiel veranderen. ‘Omdat de winkels hun deuren moesten sluiten, kregen webshops het opeens erg druk. Daardoor steeg het aantal dropshipments in korte tijd van 10 naar meer dan 25 procent. Dat heeft ons de ogen geopend. Als groothandel moeten we beschikken over een flexibele operatie, omdat het aantal orders en het type orders van de ene op de andere dag flink kan veranderen. Daar moeten we klaar voor zijn.’

Voor Autostore maakt het niet uit of een order afkomstig is van een servicepunt dat grote volumes bestelt of van een consument die online een product koopt. Uiteindelijk doet een orderpicker niets anders dan een verzenddoos vullen met een of meerdere producten. Alleen gaat het in het geval van dat servicepunt meestal om meerdere verzenddozen die op de expeditievloer worden samengevoegd tot één zending. ‘Voorheen deed één orderpicker 120 tot 130 picks per uur. Nu zitten we op 150 tot 160 picks per uur, maar dat is inclusief het verpakken, sluiten en labelen van de verzenddozen. Voorheen waren dat gescheiden processen, nu hebben we die samengevoegd’, legt Van der Hulst uit.

Voorraadniveaus met opzet verlaagd

KruitboschVan het assortiment met 21.000 artikelen ligt circa 83 procent in Autostore. De buitenbanden, kinderzitjes en andere producten die te groot zijn voor een kunststof bak, worden rechtstreeks gepickt uit de palletstellingen waarin ook de bulkvoorraad ligt. ‘Een mooie bijkomstigheid is dat we nu meer ruimte in de palletstellingen hebben. Omdat het Autostore-systeem 15 procent meer opslagcapaciteit biedt dan de oude legbordstellingen, ligt een groter deel van de voorraad in het pickmagazijn. Daardoor houden we minder bulklocaties bezet en hoeven we in de zomer geen externe opslagruimte te huren.’

De installatie van het Autostore-systeem heeft nog een ander voordeel. Kruitbosch kampt niet met te hoge voorraden zoals sommige andere groothandels die extra hebben ingekocht om zich in te dekken tegen de lage beschikbaarheid en lange levertijden van onderdelen. ‘Integendeel. Wij hebben onze voorraadniveaus extra gedrukt om in het warehouse ruimte te maken voor de opbouw van het Autostore-systeem’, verklaart Kruitbosch. ‘Terwijl anderen zitten met volle warehouses, zijn wij bezig om onze voorraden weer op te bouwen tot normale niveaus. En dat op een moment dat beschikbaarheid geen enkel probleem meer is. We hebben nu profijt van het feit dat we onze voorraad vorig jaar met opzet laag hebben gehouden.’