Ikea implementeert micro-fulfilmentconcept om klantervaring te optimaliseren

Ikea

Ikea onderzoekt een nieuw winkelconcept met als basis een geautomatiseerd kleingoedsysteem van Swisslog. Het gaat om een pilot in het kader van het ‘Store of the future’-programma van het woonwarenhuis. Die wordt uitgevoerd in de Ikea-vestiging in Zagreb, Kroatië. De pilot is de eerste in een reeks projecten waarbij Ikea-winkels wereldwijd een micro-fulfilmentbenadering inzetten om de klantervaring te optimaliseren.

Swisslog, gespecialiseerd in robot- en datagestuurde intralogistieke oplossingen, implementeerde het nieuwe geautomatiseerde systeem. ‘De micro-fulfilmentoplossing bij Ikea biedt klanten de keuze tussen Click & Collect en thuisbezorging’, zegt Head of EMEA Jens Schmale van Swisslog. ‘De micro-fulfilmentaanpak kent legio voordelen, zoals een verbeterde snelheid en efficiëntie van fulfilment, lagere transportkosten en kortere levertijden.’

AutoStore

Ikea koos voor het gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingssysteem AutoStore, compleet met 6000 bakken, veertien robots en vier pickstations. Het systeem bevat op dit moment 2900 artikelen en verzorgt de opslag en het orderpicken van kleine artikelen die niet meer dan 30 kilo wegen.

Voordat Ikea AutoStore in gebruik nam, legde elke orderverzamelaar gemiddeld ongeveer 1 kilometer af om een order gereed te maken; met een productiviteit van twintig orderregels per uur. Met de nieuwe, geautomatiseerde en datagestuurde oplossing zal de productiviteit naar verwachting toenemen tot 170 orderregels. Een behoorlijke efficiëntieslag dus, met een aanzienlijk rendement op de investering.

Black Line-robots

In het Kroatische woonwarenhuis is het AutoStore-systeem met Black Line-robots op een mezzanine tussen winkelvloer en magazijn geplaatst. Een QuickMove conveyor transporteert de gevulde verzenddozen naar een geautomatiseerde dozensluitmachine, waarna de orders naar de expeditiezone worden gebracht.

De kleine, door AutoStore verwerkte artikelen worden geïntegreerd met de online bestellingen van grotere artikelen, voordat deze handmatig worden verzameld in andere magazijnzones. De hele oplossing wordt beheerd en geoptimaliseerd door Swisslog SynQ Software.