Retailers gebruiken winkel steeds vaker als distributiecentrum

Retailers handelen steeds vaker online bestellingen rechtstreeks vanuit de winkel af. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder 50 Nederlandse retailers. Maar liefst 62 procent van de retailers levert op dit moment al producten rechtstreeks vanuit de winkel en nog eens 34 procent van de retailers is van plan dit in de toekomst te gaan doen zodat er meer flexibiliteit ontstaat in orderfulfilment.

Voorraden van retailers liggen vaak op verschillende locaties. Retailers kunnen een bestelling bijvoorbeeld afhandelen vanuit het distributiecentrum (DC), direct vanuit de voorraad van een leverancier (drop-ship) of vanuit de winkelvoorraad (ship-from-store). Iets meer dan 65 procent van de retailers kiest voor het afhandelen van bestellingen vanuit een regionaal DC. Het merendeel van de retailers maakt hierbij gebruik van koeriers, terwijl een klein deel eigen vrachtwagens inzet. Dit onderstreept het belang van een snelle afhandeling van bestellingen en het reduceren van de leveringstijd.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten maar weinig gebruik maken van een snelle, maar betaalde levering. Ze kiezen vooral voor het zelf ophalen van online bestelde producten in de winkel (38 procent). De tweede voorkeur is gratis levering aan huis (34 procent). Consumenten rekenen in veel gevallen op gratis levering, bij besteding van een minimumbedrag, en daarom verrekent 86 procent van retailers de levering van online orders met hun winstmarges.

Onvolledig inzicht in de voorraad

Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet er een volledig inzicht zijn in de beschikbare voorraad. Bijna veertig procent van de retailers geeft aan dat ze minder dan driekwart van de tijd een volledig beeld van hun totale voorraad hebben. Een mogelijke verklaring voor een incompleet beeld van de voorraad is dat slechts 36 procent van de retailers hun voorraad via één centraal systeem in de gaten houdt. De overige retailers gebruiken meerdere systemen om hun totale voorraad te monitoren, wat het overzicht niet ten goede komt.

‘Wij zien dat de meeste retailers goed op weg zijn om het inzicht in hun voorraad te verbeteren en om hun winkelmedewerkers te voorzien van de benodigde middelen om de klant beter te helpen’, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. ‘Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. De meeste retailers oriënteren zich momenteel op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn.’