Paul de Ridder, Belden: ‘Aantal knoppen om aan te draaien explosief gestegen’

Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf Belden is specialist in datatransmissie. Het bedrijf begon ooit met de productie van kabels voor de Amerikaanse markt. Inmiddels is Belden met een totaalpakket aan producten voor datatransmissie een speler op de wereldmarkt met een omzet van 3 miljard dollar. Paul de Ridder heeft in de vijftien jaar dat hij bij het bedrijf werkt deze transitie van dichtbij meegemaakt. Hoe is de supply chain mee geëvolueerd en tegen welke uitdagingen loopt hij momenteel aan?

Door Mirjam Hulsebos

Hij checkt nog even snel het laatste buitenlandse politieke nieuws voordat hij het interview in gaat. ‘De importtarieven die Trump aan onder meer China oplegt, hebben nogal wat impact op ons bedrijf en op de Europese supply chain. Op korte termijn spinnen we er garen bij doordat er meer productiecapaciteit vrijkomt in China, waarvan wij gebruik kunnen maken. Maar op lange termijn is het natuurlijk slecht nieuws. En dan komt ook de brexit er nog aan. We hebben een productielocatie en enkele magazijnen in het Verenigd Koninkrijk. De magazijnen verplaatsen we naar Venlo, ongeacht of het nu een harde brexit of een zachte landing wordt. We willen sowieso zoveel mogelijk voorraden hier in Venlo bundelen, dus we hebben een beslissing die er toch al aan zat te komen naar voren getrokken.’

Behalve de geopolitiek houdt De Ridder ook in de gaten welke natuurrampen zich wereldwijd voltrekken. Een natuurramp betekent namelijk meestal dat kritische IT-infrastructuur verloren gaat. Die moet zo snel mogelijk opnieuw worden aangelegd. ‘Rampen brengen in de regel veel werk voor ons met zich mee. Soms heeft het ook een andere kant, zoals laatst met orkaan Florence in de VS. Toen lag de toevoer vanuit de VS een tijdje stil en moesten we improviseren.’

En dit is maar een klein gedeelte van de vele factoren waar De Ridder op moet inspelen. ‘Ik vergelijk het wel eens met de equalizer die mijn zoon gebruikt bij zijn dj-hobby. Je hebt ontzettend veel knoppen om aan te draaien en ze beïnvloeden elkaar. Hoe moet je het zo afstemmen dat je de mooiste muziek krijgt? In ons geval is de lastigheid dat als je denkt dat je de juiste afstelling hebt gevonden, er weer iets verandert in de externe omgeving. Dan slingert Trump weer een tweet de wereld in, neemt Erdogan een onnavolgbare beslissing of gaat er in het Midden-Oosten wat fout. Tegelijkertijd is dat ook wel wat mijn werk zo leuk maakt.’

Wat voor bedrijf is Belden precies?

‘Je kunt onze markt onderverdelen in drie hoofdsegmenten. De eerste is broadcast. Belden levert complete pakketten waarmee tv-studio’s en opnamelocaties kunnen worden ingericht, van bekabeling, routers en switches tot en met high-end camera’s. Klanten zijn onder meer televisiemaatschappijen zoals NBC en Sky, evenementen zoals de Formule 1 en de Olympische Spelen, en steeds vaker ook professionele YouTubers die high-end-opnamen willen maken, soms zelfs in 4K. Een tweede markt is industrial. Daaronder vallen alle OEM-producten die Belden levert aan andere fabrikanten. En tot slot is er de enterprise-markt, die met name bestaat uit gebouwen die specifieke eisen stellen aan datatransmissie.’

Jullie zijn door overnames in korte tijd getransformeerd van kabelproducent tot leverancier van een totaalpakket. Hoe is dat verlopen?

‘We zitten in feite nog midden in de transformatie. Wij kunnen aan klanten het volledige pakket leveren, maar sales en service zijn nog slecht geïntegreerd. We zijn ontzettend snel gegroeid door overnames. Onze strategie is dat we de supply chains van die overgenomen bedrijven zo snel mogelijk integreren in de onze. We kijken waar we voordeel kunnen halen door gezamenlijk in te kopen. Transport en opslag voegen we zo snel mogelijk samen. Maar we blijven nog wel de bestaande merken voeren, en die merken houden een eigen klantenservice. En dat betekent dat een klant soms bij wel zes of zeven separate Belden-bedrijven bestelt. Daar valt dus nog wel wat winst te behalen.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2018.