Opsteker voor Rotterdamse haven in strijd om Zuid-Duitsland

brexit

De haven van Rotterdam heeft – vergeleken met de Hamburgse concurrentie – een kostenvoordeel in de strijd om de gunst van de Zuid-Duitse ondernemer. Dat toont een recente publicatie van het gerenommeerde Britse onderzoeksbureau Drewry aan, meldt het FD van 29 maart 2016.

De bevindingen van Drewry zijn van belang omdat het Havenbedrijf Rotterdam de komende jaren meer vervoer uit het economisch welvarende Zuid-Duitsland naar zich toe wil trekken. In die regio is de groei hoger dan in Noordrijn-Westfalen, de deelstaat waarop de Maasstad zich traditioneel richt.

In de analyse wordt melding gemaakt van het lagere railtarief vanuit Rotterdam. Opvallend, omdat veel goederenvervoerders juist klagen over de hoge gebruiksvergoeding die ze in Nederland voor het spoor moeten betalen. Vermoedelijk gaat het hier om de ad hoc-tarieven, dus niet de tarieven die voor regelmatig railvervoer voor een langere periode worden afgesproken.

Rotterdamse verbinding goedkoper

Drewry legde de kosten naast elkaar voor het zee- en railvervoer van een extra grote 40-voetscontainer van Shanghai naar enkele belangrijke Zuid-Duitse steden, waaronder Neurenberg en München. Daarbij werd geen rekening gehouden met eventuele verschillen in bijvoorbeeld douanekosten, inspectietarieven en fiscale regimes.

Volgens het onderzoeksbureau is een ondernemer in München die vanuit Shanghai een container met goederen wil importeren, gemiddeld 1874 dollar per container aan vervoerskosten kwijt via de Rotterdamse haven. Dat is 70 dollar minder dan via Hamburg. Ook voor Neurenberg en Stuttgart is de Rotterdamse verbinding goedkoper dan die van Hamburg of Antwerpen.

Antwerpen snelste verbinding

Rotterdam is zelfs het goedkoopst van alle Noord- en Zuid-Europese havens waarmee de Beierse hoofdstad verbindingen heeft. Antwerpen is met ruim 2000 dollar per container nog duurder dan Hamburg. Wel hebben Hamburg en Antwerpen volgens Drewry een snellere verbinding. Antwerpen is met dertig dagen het snelst, Hamburg doet er 32 dagen over en Rotterdam 33.

En Hamburg heeft nog een ander groot pluspunt, vermeldt het FD. Vanuit die stad rijden rond de twintig treinen per dag naar het zuiden, terwijl dat er vanuit Rotterdam ‘slechts’ zes per week zijn. Ook Drewry ziet dat in zijn analyse als een groot voordeel van Hamburg. ‘Het biedt veel meer flexibiliteit én zekerheid voor bedrijven.’