Online-outlet Otrium moest bedrijfsmodel paar keer herzien

Otrium

Otrium, een jonge online-outlet voor modemerken in Nederland, maakt een enorme groei door. Al moest daarvoor het bedrijfsmodel wel een paar keer worden herzien. Nu dat stáát, hopen oprichters Max Klijnstra (27) en Milan Daniels (26) ook Europa te veroveren.

‘In 2020 willen we de grootste en slimste online fashionoutlet van Europa zijn’, meldt Daniels in het FD. Het idee voor de digitale outlet ontstond per toeval. Daniels en Klijnstra hadden al een softwarebedrijf toen ze besloten ook een eigen kledingmerk te beginnen: Breaking Rocks. De verkoop van de digitaal geprinte truien van Breaking Rocks liep echter veel beter dan verwacht.

‘Op een gegeven moment kwamen er hele containers met truien uit China en Turkije’, vertelt Klijnstra. Het gevolg: overbodige voorraden. Daniels: ‘De vraag was, wat doen we daarmee?’ Denkend vanuit hun expertise als software-makers, kwamen ze op het idee van een online-outlet. Een eerste investering was snel binnen en het tweetal koos ervoor zo snel mogelijk ‘live’ te gaan.

Verschillende bedrijfsmodellen getest

Otrium benaderde enkele kleinere modemerken om als partners aan het project te beginnen. Vervolgens werden verschillende bedrijfsmodellen getest. Het merendeel voldeed niet. Zo bleek een plan om de merken zelf hun logistiek te laten doen, te onpraktisch. ‘We zijn er naar die eerste merken heel open over geweest dat we nog zochten naar ons precieze bedrijfsmodel’, aldus Daniels.

De zoektocht leidde uiteindelijk tot een website waar modemerken hun eigen outletwinkel kunnen inrichten. Bezoekers kunnen gratis lid worden van de website en krijgen zo toegang tot de ‘winkeltjes’ van alle aangesloten merken. Otrium handelt hun bestellingen af en regelt de bezorging, via een netwerk van logistieke partners. In ruil daarvoor ontvangt Otrium een percentage van hun omzet.

Naamsbekendheid verwerven

Otrium is nu twee jaar open en biedt ruim veertig merken. Al meer dan 250.000 mensen zijn inmiddels lid van de digitale outlet. Dit jaar wil het bedrijf naamsbekendheid verwerven onder de Nederlandse fashionista’s, daarna gaat Otrium Europa in. Klijnstra en Daniels haalden daarvoor de afgelopen twee jaar 1,4 miljoen euro op bij investeerders, voldoende om die groei te kunnen financieren.

Bron: FD