Google en WWF werken samen aan platform voor duurzame mode

Google

Google werkt samen met WWF Zweden aan een milieu-dataplatform dat meer verantwoorde inkoopbeslissingen in de mode-industrie mogelijk moet maken. De samenwerking brengt projecten van beide partijen bij elkaar en bundelt zo de aanwezige kennis en expertise.

De mode-industrie is vandaag de dag verantwoordelijk voor 20 procent van het afvalwater en 2 tot 8 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En als er geen maatregelen genomen worden, zou het percentage broeikasgassen tegen 2030 zelfs met maar liefst 50 procent gestegen kunnen zijn, aldus Google Cloud in een persbericht. Een groot deel van deze impact vindt plaats in de grondstoffenfase van het productieproces. Daar zijn supply chains vaak erg gefragmenteerd. Het verzamelen en beoordelen van gegevens in een groter geheel is daarom een enorme uitdaging.

Het WWF en Google creëren nu een platform dat op basis van data kan helpen bij een verantwoorde inkoop in de fashion-industrie. Vorig jaar vond al een pilot plaats om Google Cloud-technologie te gebruiken voor het verkrijgen van een uitgebreider beeld van de grondstoffen in de supply chains van kledingfabrikanten. Deze pilot vond plaats in samenwerking met Stella McCartney, dat ook als eerste modemerk het platform zal testen.

Stella McCartney

Google en WWF Zweden gaan nu samenwerken op een bijgewerkt platform dat gebruik maakt van al deze datatypes, met als doel de nauwkeurigheid en relevantie van de grondstofanalyses verder te vergroten. Dit nieuwe platform zal ook verder gaan dan katoen en viscose alleen, zoals eerst aangekondigd. Naast Stella McCartney en langetermijnpartner Ikea zijn het WWF en Google ook in gesprek met een groot aantal andere mode-, luxe-, denim- en sportmerken alsook retailers.

‘Het is onze ambitie om een met gegevens verrijkt besluitvormingsplatform te creëren dat analyse van de supply chain mogelijk maakt op een manier die op deze schaal nog niet eerder mogelijk was’, meldt Ian Pattison, hoofd Customer Engineering, Retail, Google UK/IE. ‘De samenwerking met het WWF brengt de technische capaciteit van Google Cloud – met inbegrip van big-data analysis en Machine Learning – samen met de diepgaande kennis van het WWF op het gebied van de beoordeling van grondstoffen. Samen kunnen we de gegevens van de supply chain zichtbaar en toegankelijk maken voor de besluitvormers en zorgen voor meer verantwoorde en duurzame beslissingen.’

Duurzaamheid vereist samenwerking

‘Duurzaamheid is een uitdaging die de grenzen van de sector overschrijdt, en we zijn er rotsvast van overtuigd dat oplossingen sterke partnerschappen en samenwerking vereisen’, aldus Kate Brandt, Sustainability Officer bij Google. ‘Het is onze ambitie om fundamentele hiaten in de gegevens op te vullen door een grotere nauwkeurigheid in de milieurapportage te brengen – en zo te komen tot duurzamere processen. Door onze technologie te combineren, en met de data-input van veel belangrijke industriële merken en retailers, geloven we dat we de impact van deze klus aanzienlijk kunnen vergroten.’