Lara de Graaf, Ydence: ‘Stabiele supply chain is basis voor verdere groei’

Ze begon in het tweede jaar van haar hbo-opleiding Logistiek en Economie een affiliate website in de mode. Twee jaar later transformeerde ze het businessmodel naar een webshop. Maar aangezien modewebwinkels nauwelijks winstgevend zijn door de hoge retouraantallen, dacht ze dat het lucratiever was om haar eigen merk te verkopen via zelfstandige modewinkels. Dat doet ze inmiddels zeer succesvol in de Benelux. Europa ligt aan haar voeten. ‘Maar voordat ik inga op aanbiedingen van Europese agenten wil ik eerst de supply chain nog stabieler maken en digitaliseren.’ Een gesprek met Ydence-oprichter Lara de Graaf.

Door Martijn Lofvers en Mirjam Hulsebos

De Graaf komt uit een echte ondernemersfamilie. Niemand keek er dan ook van op dat ze tijdens haar studie geen bijbaan had, maar een eigen bedrijfje. Ze had getwijfeld om naar de modeacademie te gaan, maar haar vader praatte haar daarvan af. En daar is ze achteraf gezien heel blij om. ‘Op de modeacademie wordt je creatieve talent enorm aangewakkerd, maar je leert niets over bedrijfsvoering.’ En juist dat leerde ze wel aan de Hogeschool van Amsterdam.

Haar opleiding Logistiek en Economie, zakelijk instinct en gevoel voor mode gecombineerd met diverse sparring partners in haar familie zorgen ervoor dat ze met haar merk Ydence zo ongeveer alles anders doet dan andere modemerken. Ze rekent door haar businessmodel af met de supply-onzekerheid en financiële risico’s die de branche zo kenmerken. Een kijkje in de keuken.

Hoe kwam je op het idee om zelf een modemerk te beginnen, met een eigen collectie?

‘Ik studeerde nog en had een affiliate website Viva la Fashion. Dat was een website die het aanbod van heel veel onderliggende sites combineert. Je krijgt betaald per doorklik of verkocht item. Als student kun je daar een leuk inkomen uithalen als je het vergelijkt met andere bijbaantjes. Maar ik wilde een bedrijf waarvan ik kan leven. Zo ontstond het idee voor een webshop. Ik had een startkapitaaltje van 5000 euro. De eerste 1500 daarvan ging op aan de bouw van een website. Voor 3500 euro kun je natuurlijk geen collectie inkopen. Een vriendin zei: “Dan maak je het toch zelf?” Ik ben gaan googelen, leveranciers aanschrijven, bellen. En ik vond een partij in China die op basis van mijn schetsen en stoffenkeuzes dertig stuks wilde produceren. Mijn eerste minicollectie.’

Waarom ben je kort daarna alweer van businessmodel veranderd?

‘Ydence werd snel een succes doordat het kennelijk nogal mediageniek was. Ik had een pr-agente in de arm genomen en zij zorgde voor een heleboel publiciteit. Ik weet nog dat ik na een uitzending van Editie.nl dezelfde avond volledig uitverkocht was. Met de hele familie stonden we kleding in te pakken. Supertof natuurlijk, maar al snel liep ik ook tegen de nadelen van het online businessmodel aan. In de mode heb je hoge retourpercentages. In de winkel kopen mensen ook lang niet alles wat ze passen, online is het net zo. Ik werkte op dat moment bij Ahold op de financiële administratie, Ydence was een bijbaan. En net toen ik begon na te denken over mijn toekomst werd ik benaderd door een distributeur die heel groot is in Nederland en die mijn merk in de collectie wilde opnemen. Ik heb de webshop offline gehaald, ontslag genomen bij Ahold en ben me gaan voorbereiden op het b2b-model.’ … … …

Lara de GraafMeer lezen?

Het volledige 6-pagina-artikel  is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van dit managementartikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 8 – 2019.