Mindmap voor Perfecte levering

Mindmap Perfecte levering

Het proces van een klantorder tot levering is vaak verre van perfect. Met de snelle groei van e-commerce, bijbehorende retouren en omnichannel-leveringen neemt de complexiteit in supply chains en de noodzaak voor betere afstemming toe.

Softwareleverancier Oracle en Supply Chain Magazine hebben een mindmap gecreëerd voor de perfecte levering aan consumenten, inclusief handige routebeschrijving en voor gevaren waarschuwende verkeersborden.

Mindmap manual

De coronapandemie met de vele lockdowns heeft de groei van e-commerce wereldwijd enorm versneld, zowel zakelijk als bij consumenten. De ontwikkelingen op gebied van omnichannel-leveringen heeft zich ook rap ontwikkeld met allerlei nieuwe varianten, vooral click & collect bij winkels. Contactloos betalen en andere digitale oplossingen zijn razendsnel toegepast door bedrijven en hun klanten. Maar tegelijkertijd wordt naast de eis van een perfecte levering de roep om sustainability vanuit klanten ook steeds groter: Plan.

Bedrijven krijgen steeds meer te maken met overspannen verwachtingen van klanten. Maar ondertussen doen zich steeds grotere schommelingen in de vraag voor. In steeds complexere supply chains komt meer en meer de gebrekkige visibility en de gefragmenteerde fulfilment-processen aan het licht. De inkoopprijzen nemen ondertussen over de gehele linie toe vanwege duurdere grondstoffen en onderdelen en extreme stijging van transportkosten, vooral over zee. De IT-infrastructuur bij bedrijven is vaak verouderd in de verschillende betrokken afdelingen, wat leidt tot veel handmatige orderverwerking bij toch al een tekort aan personeel: Do.

De supply chains kenmerken zich door extreme volatiliteit, zowel in demand als supply. De inaccurate forecasting bemoeilijkt de noodzakelijke allocatie van voorraden op verschillende locaties. Voor de aanvoer van schaarse goederen zoeken bedrijven alternatieve leveranciers. Steeds meer voorraden van producten zijn in transit naar bedrijven of zitten vast in het retourproces van verzendingen. Met de toename in verschillende soorten disrupties in ketens moeten bedrijven internationale zendingen steeds vaker omleiden tegen hogere kosten en langere levertijden: Check.

Bedrijven moeten een uniforme koopervaring creëren door klantorders in een strak proces te orkestreren met een simpelretourproces. Het managen van disrupties is alleen mogelijk via communicatie met alle betrokkenen in de supply chain. Een oplossing in de cloud zorgt ervoor dat alle deelsystemen met elkaar vrijwel real-time kunnen communiceren. Met Global Trade Management kunnen bedrijven grensoverschrijdende transacties monitoren en bijsturen: Act.

Alle mindmaps van Supply Chain Magazine vind je hier.

Download de mindmap Perfecte levering

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de mindmap Perfecte levering in je mailbox.