Platform voor retailadviezen

retailadviezen

E-commerce is de drijvende kracht achter de toenemende vraag naar fulfilmentcenters in heel Europa. Steeds vaker schrappen retailers het aantal fysieke winkels en verkennen ze de wereld van omnichannel, met een noodzakelijke herinrichting van distributieprocessen tot gevolg. Het platform NewCommerce van Cushman & Wakefield adviseert retailers over de herinrichting van hun distributiesysteem.

Waar een gemiddelde modeketen tien jaar geleden nog 300 winkels nodig had, kan deze nu toe met zo’n 70 vestigingen. Steeds vaker vinden consumenten retailers online waarbij direct-to-consumer de toegevoegde link is van de last-mile. Als gevolg van e-commerce ontstaat wereldwijde distributie met vrij complexe supply chains tot gevolg. Het efficiënt combineren van B2B met B2C is volgens Darren Yates, Head of EMEA Retail Research & Insights bij vastgoedonderneming Cushman & Wakefield, de grootste uitdaging voor retailers. ‘Als ik iets bestel bij Amazon, komt het product niet noodzakelijk uit het Verenigd Koninkrijk, maar wordt het bijvoorbeeld geleverd vanuit Zwitserland’, aldus Yates.

Het NewCommerce-platform van Cushman & Wakefield geeft fysieke retailmerken, online-only retailers en dienstverleners advies over de transitie van offline naar omnichannel en reikt hen logistieke en supply-chain-oplossingen aan. ‘We adviseren hen over winkels, supply chain en magazijnruimtes op alle niveaus, maar ook waar zij het best logistieke hubs kunnen openen.’

Goede connectiviteit met verschillende soorten transport

Waar een fulfilmentcenter moet komen, is afhankelijk van de retailer en waar zijn producten vandaan komen. ‘Als de producten buiten Europa worden geproduceerd, hebben de centra meestal een goede connectiviteit nodig met de verschillende soorten transport. Denk bijvoorbeeld aan de haven van Rotterdam; daar komen de meeste goederen Europa binnen’, zegt Yates.

Een e-fulfilmentcenter kan nationaal, regionaal of voor heel Europa ingericht zijn. Van daaruit zou er per land een kleiner centrum ingericht kunnen worden, zegt Yates. ‘Met een focus op de last-mile is dit afhankelijk van hoeveel stappen er nodig zijn om de goederen bij de consument te krijgen.’ Het NewCommerce-platform helpt retailers keuzes te maken bij het herstructureren, zodat zij zich kunnen aanpassen aan de veranderende businessmodellen.

http://cushwakenewcommerce.com/