Jungheinrich ambieert nummer 1-positie in Europa

Met een focus op service en gebruikte voertuigen wil Jungheinrich zijn positie in Europa uitbouwen. Ook wil Jungheinrich significante groei als totaalaanbieder van complete logistieke systemen realiseren. ‘We zijn al marktleider in 19 Europese landen’, zei Lars Brzoska, directeur Verkoop van Jungheinrich. Tijdens een persconferentie in Hamburg op 28 januari 2015 gaf Jungheinrich een update.

 

 

Een belangrijk zwaartepunt in de strategie van Jungheinrich tot 2020 zijn de gebruikte voertuigen. In 2014 verkocht Jungheinrich ruim twintigduizend stuks en de vraag hiernaar groeit. In 2018 moet daarom de productiecapaciteit in Dresden zijn verdubbeld. De occasionfabriek in Dresden reviseert sinds 2006 jaarlijks duizenden gebruikte hef- en magazijntrucks van het Duitse merk.

Ook centraliseerde Jungheinrich de leveringen van onderdelen. Leveranciers leveren niet langer rechtstreeks meer aan de regionale distributiecentra in Lahr (Duitsland) en in Bratislava (Slowakije), maar enkel nog aan het centrale distributiecentrum in het Duitse Kaltenkirchen. Vanuit Kaltenkirchen wordt nu geleverd aan de regionale dc’s.

Het centrale onderdelen-dc werd in september 2013 geopend en fungeert als showcase voor Jungheinrichs kunnen omdat het gerealiseerd is met veel eigen middelen. Het betrof een investering van 37 miljoen euro. Kenmerkend is de verregaande automatisering. Het dc is volledig schaalbaar en voorbereid op groei. ‘We doen regelmatig zwaartepuntanalyses om te kijken of Kaltenkirchen nog steeds de optimale locatiekeuze is’, zei Stefan Brehm, verantwoordelijk voor het onderdelenmanagement bij Jungheinrich.

Innovatie

Klaus-Dieter Rosenbach, directeur Techniek, signaleert een aantal megatrends die impact hebben op de intralogistiek. Het gaat om demografische veranderingen, het klimaat en de grondstoffenschaarste, opkomende markten, nieuwe technologieën, toenemende individualisering en stijgende welvaart. Vertaald in trends in intralogistiek betekent dit reductie van de Total Cost of Ownership, reductie van het energieverbruik, nieuwe logistieke systemen, oplossingen die zijn voorbereid op automatisering en oplossingen voor opkomende markten.

Rosenbach ziet nog veel kansen voor de lithium-ion-accu’s. Magazijntrucks met lithium-ion-techniek verbruiken in de praktijk dertig procent minder energie dan machines met een lood-zuur-accu. De levensduur van een lithium-ion-accu is ongeveer drie keer langer. De praktijktesten van Jungheinrich wijzen bovendien uit dat lithium-ion-accu’s voor een meerploegeninzet vandaag de dag lonend zijn. ‘De Lithium-ion-accu heeft nog hoge innovatiereserves’, aldus Rosenbach.