Internet of Things maakt supply chains smart

Van de smart store tot de smart factory: toepassing van het Internet of Things maakt het mogelijk om de hele supply chain te digitaliseren. Het ultieme doel: een digital twin van de gehele supply chain. De onophoudelijke stroom data die dit oplevert, biedt een schat aan informatie voor optimalisatie van processen en zelfs compleet nieuwe verdienmodellen.

Door Marcel te Lindert en Mirjam Hulsebos

Ze zijn gelanceerd en worden op dit moment in grote aantallen geproduceerd: de slimme herbruikbare displays van de Nederlands/Belgische start-up APP (Ahrma Proteus Pooling). Ze werden in samenspraak met foodretailers en A-merkfabrikanten ontwikkeld om de hele keten beter te informeren over promoties in supermarkten. Elke Proteus Smart Display bevat een actieve transponder die continu informatie doorstuurt over de locatie, de temperatuur, het gewicht en de schokken die het display tijdens zijn route door de supply chain heeft ondergaan.

Met name de registratie van het gewicht levert waardevolle data op. Het laat zien of een display voor 30 of 50 procent is gevuld. ‘Het gewicht kan een trigger zijn om een display bij te vullen of te vervangen door een volle display die achter in het winkelmagazijn al klaar staat of nog moet worden aangeleverd. Als een conventioneel display snel leeg raakt, wordt dat op het moment zelf vaak te laat opgemerkt’, stelt Bram van Schijndel. Hij is directeur van APP en een van de oprichters van Pure Value, het bedrijf dat samen met Ahrma Group de joint-venture APP heeft gevormd.

Blinde vlek

Promoties zijn voor retailers en hun leveranciers deels nog een blinde vlek. Om het succes van een promotie te meten, zijn ze nu vaak nog afhankelijk van kassagegevens (de point-of-sale-data, POS) van de retailer. ‘Maar daaruit blijkt niet of de consument een promotieartikel uit het display heeft gepakt of uit het reguliere schap, waar dat artikel uiteraard ook nog steeds staat’, verklaart Van Schijndel.

Het display levert daarnaast waardevolle informatie voor de evaluatie van acties. Wat is bijvoorbeeld de meest succesvolle positie van het display? Op de kopse kant van een stelling of naast de kassa? ‘Voor retailers ontstaat een nieuw verdienmodel. Zij worden door leveranciers betaald om een display in de winkel te zetten, maar nu is nog onduidelijk wat de beste positie van een display is. Op basis van de display-data kunnen ze straks aantonen dat een positie naast de kassa daadwerkelijk beter scoort en een hogere fee rechtvaardigt. Als we de displays integreren in een blockchain en koppelen met smart contracts, kunnen we automatisch betaalprocessen opstarten’, aldus Van Schijndel.

Hij voegt eraan toe dat ook duurzaamheid een belangrijk aspect is van de Proteus Smart Display. Reguliere displays zijn volledig opgebouwd uit karton en gaan na gebruik bij het oud papier. Het display van APP heeft een aluminium constructie die meerdere keren meegaat, rolt eenvoudig de winkel in en heeft alleen nog een kartonnen ‘sleeve’ nodig. ‘Daardoor gebruiken wij nog maar 15 procent van het karton van een reguliere display.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 5 – 2018.