Havens overspoeld met onverkochte Chinese e-auto’s

Chinese e-auto's

De zogeheten ‘overflow parkings’ bij de Europese havens krijgen momenteel een stuwmeer aan vooral Chinese elektrische auto’s te verwerken. De oorzaak: dalende verkopen en een tekort aan transporteurs.

In heel Europa kampen de havens met een grote instroom aan auto’s, die er vervolgens tweemaal zo lang staan als normaal, met uitschieters tot anderhalf jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van Het Financieele Dagblad. Het gaat vooral om Chinese e-auto’s, van merken als BYD, MG, Great Wall, SAIC, Geely en Xpeng, maar ook modellen van oorspronkelijk westerse merken die gemaakt worden in China, zoals Tesla, Polestar, de Volvo EX30 en de BMW iX3.

De haven van Zeebrugge (foto), met 100.000 parkeerplekken de grootste autoterminal van Europa, zit al helemaal vol. Een eerste zending met nieuwe Explorers 1 van BYD, in februari, moest daardoor uiteindelijk uitwijken naar Vlissingen, terwijl ook de havens van Rotterdam en Amsterdam moesten bijspringen.

Exportoffensief Chinese e-auto’s

De Chinese e-automerken zijn bezig aan een ongekend exportoffensief. Het land ging in 2023 Japan voorbij als grootste auto-exporteur ter wereld. De export steeg volgens de China Passenger Car Association in een jaar tijd met 57,9 procent tot 5,26 miljoen auto’s. Vooral Europa is een gewilde exportbestemming, omdat China in de Verenigde Staten botst op een invoertarief van 27,5 procent.

Tegelijkertijd blijft de verkoop van elektrische auto’s in Europa de laatste maanden achter bij de verwachtingen. Duitsland, goed voor een kwart van de Europese autoverkoop, heeft zijn subsidies op elektrische auto’s stopgezet en autobouwers kenschetsen de animo voor elektrisch rijden als ‘kleiner dan verwacht’.

Tegenvallende verkoopcijfers

Zowel Tesla als BYD zagen zich geconfronteerd met tegenvallende verkoopcijfers in het eerste kwartaal van dit jaar. De wereldwijde verkoop van het Chinese BYD lag in deze periode zelfs 43 procent lager dan in de eerste drie maanden van 2023. Daarnaast is er een nijpend tekort aan vrachtwagens en chauffeurs om de auto’s vanuit de havens te vervoeren. Hetzelfde geldt voor schepen om de auto’s via korte routes elders over Europa te verdelen.

Bron: FD