Tesla kampt met productieproblemen

Tesla

De Tesla-fabrieken in het Amerikaanse Fremont en Nevada kampen met productieproblemen. Wat daarvan de reden is, is onbekend. Volgens Tesla gaat het echter niet om fundamentele problemen. ‘We weten wat er gemaakt moet worden’, meldde het bedrijf in een persverklaring, zo bericht het FD van 4 oktober 2017.

Volgens analist Ben Kallo van vermogensbeheerder Robert W. Baird & Co loopt het autoconcern drie of vier weken achter wat betreft de productie van het nieuwe Model 3. ‘Marktpessimisten zullen daarvan een ding maken, maar het was gewoon een goed kwartaal voor de vraag naar en levering van Model S en X’, meldt Kallo aan Bloomberg Businessweek.

Tesla maakte op 2 oktober bekend dat het in het derde kwartaal van dit jaar maar 260 exemplaren heeft afgeleverd van het nieuwe model. Oprichter Elon Musk van het concern zei in een eerder stadium juist te verwachten dat de productie van het nieuwe model exponentieel zou groeien; hij wilde alleen al in september 1500 auto’s leveren.

Tesla als piramidespel

De tegenvallende verkopen van Model 3 hebben als gevolg dat het enthousiasme onder beleggers voor het aandeel op Wallstreet de afgelopen weken terugliep. Het resulteerde in een koersverlies van circa 10 procent. ‘Is Tesla een piramidespel van beloften?’, vroeg Alex Roepers zich af tijdens het goedendoelencongres Legends4Legends in Amsterdam.

Volgens de Nederlandse oprichter van het Amerikaanse hedgefonds Atlantic Investment Management verzint Musk steeds iets nieuws om de aandacht van beleggers te trekken, maar stelt hij in cijfers keer op keer teleur. ‘Ze kondigen een elektrische truck aan, terwijl hij nog niet eens Model 3 kan produceren’, aldus Roepers.

Hij krijgt in het FD bijval van trendbelegger Jack Neele van Robeco. ‘Beleggers lijken te denken: als het dit kwartaal niet lukt, dan volgend kwartaal wel’, aldus Neele. Volgens hem krijgt Tesla gezien de ruime koerswinst dit jaar nog het voordeel van de twijfel, maar wordt de productie van het nieuwe model wel ‘de echte test’.

Schaal belangrijk

Manager investment office Bob Homan van ING meent dat Elon Musk zich echt zorgen moet gaan maken als de concurrentie met nog een paar ‘knappe modellen’ komt. ‘Tesla is vooruitstrevend als het gaat om het bedenken van nieuwe concepten, andere grote automerken zijn vooral goed in de productie’, aldus Neele van Robeco.

Daarom is schaal belangrijk. Al was het maar om de circa 400.000 klanten tevreden te stellen die een aanbetaling van 1000 dollar moesten doen voor de aanschaf van een Model 3. Homan: ‘Zij moesten aanbetalen om er een te kunnen krijgen, maar gaan zich straks wel afvragen: krijg ik hem ooit nog?’