Nederland aast op nieuwe batterijfabriek Tesla

accufabrieken

Fabrikant van elektrische auto’s Tesla bouwt momenteel ’s werelds grootste batterijfabriek in de Amerikaanse staat Nevada: Gigafactory 1, die in 2020 volledig operationeel moet zijn. Een tweede Gigafactory zou in Europa moeten komen. Minister Kamp maakt zich sterk om de fabriek naar Nederland te halen. Diverse regio’s azen inmiddels op de realisatie van de nieuwe fabriek.

Tesla-baas Elon Musk maakt vermoedelijk dit jaar bekend waar Gigafactory 2 zal worden gebouwd. Er moeten in de nieuwe fabriek niet alleen accu’s, maar ook auto’s geproduceerd worden. De komst van de fabriek zal een flinke impuls aan de werkgelegenheid geven. Immers, de eerste Gigafactory biedt straks werk aan ruim 6000 mensen. Brabant, Groningen, Limburg, Noord-Overijssel en Zuid-Drenthe hebben om die reden dan ook hun zinnen op Tesla’s batterijfabriek gezet.

En zo gek is dat niet, want Tesla heeft bijvoorbeeld in Tilburg al enkele faciliteiten: een afbouwfabriek, een distributiecentrum en een servicewerkplaats. Wekelijks worden er zo’n 450 nieuwe wagens in elkaar gezet. Een batterijfabriek kan daar best bij, meent de provincie. En de provincie Limburg heeft met de fabriek van VDL Nedcar al auto-industrie binnen de grenzen. In Born worden Mini-modellen voor BMW geproduceerd. De fabriek heeft al aangegeven een samenwerking met Tesla wel te zien zitten.

Concurrentie uit Oost-Europa

Of Nederland echt de beste papieren voor Gigafactory 2 heeft, is nog maar de vraag. Duitsland is als thuishaven van BMW en Volkswagen een geduchte concurrent. Bovendien kocht Tesla recent het Duitse Grohmann Engineering, een bedrijf dat zich richt op geautomatiseerde productiesystemen. De Duitse hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer vreest echter concurrentie uit een andere hoek: Oost-Europa. ‘Duitsland heeft de hoogste stroomprijzen ter wereld en Zuid-Europa heeft rigide arbeidswetten’, zei hij in december tegen het FD. ‘In Oost-Europa komt alles samen: lage stroomprijzen, lage vennootschapsbelasting en lage arbeidskosten.’