Gartner: Bedrijven gaan hun duurzaamheidsbeloftes niet waarmaken

Gartner

Van de publieke duurzaamheidsbeloftes zal 90 procent niet in 2025 worden waargemaakt. Reden: de afhankelijkheid van kunststof verpakkingen voor eenmalig gebruik. Dat stelde Simon Bailey, Vice President bij analistenbureau Gartner, aan de vooravond van de bijeenkomsten van het World Economic Forum in Davos. De veel geuite voorspellingen van analisten en consultants aan het begin van ieder jaar zijn vooral relevant om te bekijken in hoeverre bedrijven bepaalde strategische stappen zullen gaan maken.

Door Martijn Lofvers

Bailey (foto) deed de ontluisterende voorspelling over duurzaamheid tijdens het supply chain-congres van Gartner in Londen. In een uitgebreide parallelsessie legde hij uit waarop deze voorspelling is gebaseerd. Allereerst heeft Gartner gekeken naar de beloftes die bedrijven over verpakkingen hebben gedaan aan de Ellen MacArthur Foundation in 2018 en vervolgens welke bedrijven zich hebben gecommitteerd aan de doelstellingen over kunststofmateriaal van deze stichting in 2019.

‘De snelheid van verandering blijkt uitermate laag’, constateerde Bailey. ‘Het percentage ondertekenaars dat tegen eind 2021 0 procent niet-herbruikbare kunststof verpakkingen wilde gebruiken, bedroeg in 2018 nog 56 procent. De procentuele verschuiving naar herbruikbare, recycleerbare of composteerbare verpakkingen nam van 2019 tot 2020 marginaal toe met een half procentpunt. En slechts 35 procent van de bedrijven uit de Forbes Global 2000-lijst van grote multinationals heeft zogenaamde ‘net-zero’ doelstellingen. Slechts een vijfde daarvan haalt de minimale criteria voor robuuste plannen volgens de Verenigde Naties. Daar is dus de door ons geuite 90 procent op gebaseerd’, aldus Bailey.

Nuttige exercitie

GartnerHet doen van voorspellingen is sowieso een nuttige exercitie, verduidelijkte Margaret Heffernan, auteur van het boek ‘Uncharted: How to Navigate the Future’ tijdens hetzelfde Gartner-congres. ‘Door voorspellingen te doen, denk je op verschillende manieren na over de toekomst. Gartner weet dat de door zijn analisten gedane voorspellingen imperfect zijn, maar hun methodiek is heel goed. Toch zullen alle data in de wereld je niet kunnen vertellen wat er staat te gebeuren.’

Heffernan gaf ook praktische adviezen over het gebruik van voorspellingen en scenario’s. Die heb je volgens haar ook nodig omdat de geschiedenis zichzelf níet herhaalt. ‘De gang van zaken lijkt misschien hetzelfde, maar ís het niet’, stelt ze. Het is volgens de auteur cruciaal om te onderkennen dat de wereld is veranderd van gecompliceerd, met duidelijke oorzaken en gevolgen, naar complex, met non-lineaire gevolgen. ‘De check-in en boarding van luchtvaartmaatschappijen is gecompliceerd, vliegtuigen in de lucht houden, is complex’, verduidelijkte Heffernan.

Plausibele toekomsten

‘Scenarioplanning gaat over plausibele toekomsten, niet over het juiste scenario kiezen’, aldus Heffernan. ‘Robuuste bedrijven zijn doorgaans wat inefficiënt doordat ze experimenteren en op zoek zijn naar samenwerkingen. Shell vroeg zich begin jaren zeventig af wat het zou doen als de olieprijzen zouden kelderen. En vervolgens waarom ze daar niet sowieso al op zouden anticiperen. Kijk ook eens naar de coronapandemie. Wat zouden we willen dat we toen gedaan hadden? Alleen al het stellen van die vraag heeft een enorme impact.’