Multinationals in actie tegen plastic zwerfafval

plasticafval

Een alliantie van 28 multinationals zet zich de komende vijf jaar in voor het terugdringen van plastic zwerfafval. De ‘Alliance to End Plastic Waste’ verenigt met name grote chemische bedrijven als Dow, LyondellBasell en Sabic, en oliereuzen met een chemietak, zoals Shell en Total. Ook Nestlé, Procter & Gamble en afvalverwerkers Suez en Veolia hebben zich aangesloten.

De multinationals hebben toegezegd de komende jaren samen ruim 1 miljard dollar uit te trekken voor het opruimen en inzamelen van vuilnis, voor innovaties op het gebied van recycling en hergebruik en voor onderwijs. Gehoopt wordt dat nog meer bedrijven zich bij de alliantie aansluiten, waardoor de investeringen verder uitgebreid kunnen worden naar 1,5 miljard dollar. De alliantie richt zich met name op Zuidoost-Azië, omdat vooral daar plastic afval op grote schaal in rivieren en in zee terechtkomt.

Greenpeace kritisch

De Nederlander Peter Bakker, CEO van de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) en oud-CEO van TNT, noemt het initiatief van de multinationals om plastic zwerfafval tegen te gaan in de NRC ‘uniek in zijn omvang en reikwijdte’. Greenpeace is daarentegen kritisch. ‘Zulke bedrijven kunnen veel bijdragen aan de oplossing van het probleem van plastic afval, maar ik denk dat ze het op de verkeerde manier doen. De industrie en overheden richten zich vooral op end of pipe-solutions, maar blijven plastic produceren’, aldus campagneleider plastic Meike Rijksen in de NRC.

Bakker, die met de WBCSD initiatiefnemer is van de alliantie en er ook een toezichthoudende rol vervult, wijst erop dat juist deze bedrijven ‘het meest te winnen en te verliezen hebben’ bij het probleem van plastic afval. Volgens hem is het dan ook geen alliantie tegen plastic, maar een alliantie tegen de enorme milieuvervuiling door plastic.

Kritiek dat het bedrag dat de multinationals aan investeringen hebben toegezegd slechts een fractie van hun miljardenomzet bedraagt, zo’n 7 miljoen dollar per bedrijf per jaar, pareert Bakker: ‘Je kunt er ook anders tegenaan kijken. Voor zover ik weet komt geen enkel ander initiatief in de buurt van dit soort bedragen.’

Vergelijkbaar verbond

Overigens sloten in oktober vorig jaar ruim 250 grote bedrijven al een vergelijkbaar verbond als dat van de Alliance to End Plastic Waste. Met de Britse Ellen MacArthur Foundation spraken zij af om plasticvervuiling bij de bron aan te pakken. Vooral voedingsbedrijven als Coca-Cola en Unilever zegden toe doelen te stellen voor onder meer recycling en vermindering van verpakkingsmateriaal.

Bron: NRC