Filosofie in een tijd van big data

Filosofie in een tijd van big data

Gezien de vele media-aandacht voor big data, slimme algoritmes en kunstmatige intelligentie lijkt het erop dat computers en exacte wetenschappen betere beslissingen nemen dan mensen. Christian Madsbjerg, filosoof, politiek wetenschapper en adviseur, weet in ‘Filosofie in een tijd van big data’ deze veronderstelling overtuigend te weerleggen.

Big data is gericht op correlatie, niet op causaliteit, beargumenteert Madsbjerg. Big data geeft geen antwoord op de vraag waarom. Voor interpretatie zijn nog steeds mensen nodig. Volgens A.G. Lafley, voormalig CEO van Procter & Gamble en auteur van een uitstekend boek over strategie, bieden geestes-wetenschappen een manager de essentiële conceptuele, creatieve en kritische vaardigheden.

Madsbjerg maakt onderscheid tussen dikke data, data van betekenisgeving, en dunne data, de big data waar computers en algoritmen mee aan de haal gaan. Met zeer toegankelijke voorbeelden maakt de auteur dit onderscheid duidelijk. Het enige wat ontbreekt aan dit geweldige boek is een simpel model dat de visie van Madsbjerg visualiseert om de wereld duidelijk te maken dat menselijke beoordeling noodzakelijk blijft bij de toepassing van big data en algoritmes.

‘Filosofie in een tijd van big data’ (2017), Christian Madsbjerg. Uitgeverij Ten Have, 237 blz., €20.

Oordeel: ****