Dit zijn de banen van de toekomst in logistiek & supply chain

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Bevoorrading van drukbevolkte steden vraagt om nieuwe, slimme en duurzame oplossingen. Consumenten verlangen een schone leefomgeving en willen tegelijkertijd de volgende dag hun bestelling in huis hebben. De logistiek professionals van de toekomst bedenken innovatieve vormen van transport die dit soort schijnbare tegenstellingen overbruggen. Voor hen zijn het daardoor interessante tijden met nieuwe kansen. Recruitmentorganisatie Hays maakte een lijstje met de vijf meest kansrijke banen van de toekomst die hun opmars maken in de transportbranche.

Om inzicht te krijgen in de toekomst van de logistieke sector én om een goed beeld te krijgen van de ‘baan van de toekomst’ in die sector, voerde Hays een omvangrijk onderzoek uit onder ruim 350 logistiek professionals. Zij werden onder andere ondervraagd over de mate waarin zij denken voorbereid te zijn op technologische ontwikkelingen, wat de invloed van Artificial Intelligence en big data is op hun werk en hoe zij verwachten dat de logistieke sector zal opereren over zo’n vijftien jaar. ‘Baan van de Toekomst’ is een jaarlijks terugkerend onderzoek. De top-5 van 2017 ziet er als volgt uit:

1. Logistiek programmeur/planner

Op nummer 1 in de lijst: de logistiek programmeur/planner. Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Deze processen moeten echter worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistiek programmeur/-
planner is de schakel tussen programmeurs en het supply chain-netwerk en zorgt met creatieve oplossingen dat alles op rolletjes loopt. Hij of zij programmeert planningen in de systemen en zorgt voor de verbindingen tussen warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen. De functie vergt een sterk analytisch vermogen en een projectmatige werkwijze. Een jaarsalaris ligt gemiddeld tussen de 45.000 en 75.000 euro bruto.

2. Voorspellende supply chain-data-analist

De voorspellende supply chain-data-analist staat op nummer 2 in de lijst van Hays. Dankzij Internet of Things, automatisering en koppeling van logistieke processen komen steeds meer data vrij. De supply chain-analist verzamelt en analyseert deze en zet ze om in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ wordt hierin de kern; de analist wordt in toenemende mate een voorspeller. Marktinformatie, weersvoorspellingen en consumentsentimenten worden gecombineerd en verwerkt tot essentiële informatie voor transport, waarmee klanten met precisie worden bediend en kosten bespaard. De voorspellende supply chain-data-analist heeft een bedrijfseconomische, wiskundige of econometrische opleiding en een sterk analytisch vermogen. Kennis van data-analyse-tools, software, modelleren en programmeren is een pre. Het gemiddelde salaris bedraagt 45.000 tot 65.000 euro bruto per jaar.

3. Auditor circulaire logistiek

Consumenten en bedrijven kijken steeds meer naar de impact van een product of dienst op het milieu. Met als gevolg dat logistieke processen in de toekomst transformeren van ‘milieuvervuilers’ naar ‘energie-opwekkers’. Auditors in de circulaire logistiek ontwerpen deze nieuwe businessmodellen en maken de effecten van logistiek op de maatschappij inzichtelijk. Zij bezetten dan ook een derde plek in het lijstje banen van de toekomst. Een auditor is accuraat, integer en communicatief vaardig. Hij of zij kan rekenen op een jaarsalaris tussen de 40.000 en 65.000 euro bruto.

4. Hightech-transportverkeersleiders

Zoals de verkeersleider vliegtuigen begeleidt, controleert de hightech-transportverkeersleider de autonome transportsystemen. De hightech-verkeersleider heeft als taak ongelukken te voorkomen en moet onder een hoge werkdruk presteren en veel verantwoordelijkheid kunnen nemen. Stressbestendigheid is van groot belang in deze functie, die een vierde plek inneemt op de ranglijst van Hays. Een hightech-transportverkeersleider verdient rond de 40.000 en 60.000 euro bruto per jaar.

5. Demand planners

Hekkensluiter in de Hays-top-5 is de demand planner. Een demand planner stelt de langetermijnplanning op aan de hand van forecasts vanuit de klant, om zo inzicht te verkrijgen in de toekomstige orderstromen en te komen tot een efficiënte planning van voorraadorders, opslagcapaciteiten, productielijnen en personeel. De demand planner is daarmee de schakel tussen commercie en productie. Zij kunnen rekenen op een gemiddeld salaris van 50.000 tot 65.000 euro bruto per jaar. Deze functie vraagt om een zeer grote mate van precisie, in combinatie met een sterk analytisch vermogen en goede communicatieve vaardigheden.