Big data en analytics sleutel tot realisatie duurzame supply chains

big data

Een duurzame supply chain vraagt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel wordt van je inkoopagenda. De vraag hoe je niet alleen de eerste, maar ook de tweede en derde tier monitort en aanzet tot verbetering, was hét gespreksonderwerp tijdens de Sustainability Summit die SAP Ariba organiseerde in Barcelona.

Door Mirjam Hulsebos

De summit begint met de gezamenlijke constatering dat Chief Procurement Officers (CPO’s) niet langer kostenbesparingen als topprioriteit hebben, maar zaken als risicobeheersing, aandeelhouderswaarde en het aantrekken van talent. En laten dit nu net drie onderwerpen zijn die sterk samenhangen met maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). ‘De tijd is voorbij dat inkopers alleen nog maar letten op prijs. Als je als leverancier een deal wilt binnenhalen, kun je beter focussen op de maatschappelijke impact van jouw product of dienst dan op korting’, zegt Paul Polizzotto, oprichter van technologiebedrijf Givewith.

Via Givewith kunnen leverancier en klant afspraken maken over de impact die zij samen realiseren en de resultaten hiervan monitoren. Hij geeft een voorbeeld: ‘De Amerikaanse omroep CBS heeft ons platform gebruikt om IT-leveranciers te beoordelen op verschillende mvo-criteria, zoals energiegebruik van de apparatuur. Leveranciers die hier slecht op scoren, vielen bij voorbaat af. Vervolgens hebben ze aan de Request for Proposal (RfP) de eis toegevoegd dat de leverancier honderd zwarte meisjes een training in coderen zou geven. HP won de RfP en heeft de meisjes opgeleid. Daarvoor is zoveel media-aandacht geweest; de waarde van die publiciteit was voor beide bedrijven hoger dan de waarde van het contract.’

Meten is weten

Aandacht voor mvo is voor alle bedrijven belangrijk, maar zeker voor partijen die uit de aard van hun activiteiten niet duurzaam zijn, zegt Sebastian Ociepka, head of BI bij International Airlines Group, waaronder Aer Lingus, British Airways, Iberia, Level en Vueling vallen. ‘Het is fundamenteel voor de groei van ons bedrijf dat we duurzamer gaan vliegen. De grootste slag slaan we natuurlijk met emissiereductie en geluidsreductie van de vliegtuigen zelf, maar we letten ook op de winst die we kunnen behalen door de keten te verduurzamen. Transparantie door gebruik van (big) data is daarbij cruciaal. We creëren beter inzicht met wie we samenwerken en wat zij doen op het gebied van duurzaamheid. We ontwikkelen KPI’s en gebruiken analytics voor het monitoren van gezamenlijke doelstellingen. Op die manier maken we voor iedereen in de organisatie inzichtelijk hoeveel plastic we reduceren, wat de impact is van onze mede-investeringen in betere treinverbindingen naar luchthavens, et cetera. Ons motto is: meten is weten, en dat is de sleutel tot verbeteren.’

Ook Polizzotto denkt dat data en analytics de sleutel vormen tot succes. ‘Een luchtvaartmaatschappij kan exact berekenen hoeveel winst ze behalen door over te schakelen naar verpakkingsarme maaltijden. Op het grote geheel lijkt dat wellicht een marginale verbetering, maar onze ervaring is juist dat je veel kunt bereiken door betere dagelijkse beslissingen. Veel bedrijven focussen op grote doelen, die vaak gepaard gaan met grote investeringen. Dat is natuurlijk ook goed, maar pluk ook het laaghangende fruit. Data kunnen je vertellen waar dat fruit hangt en wat het je oplevert in termen van bijvoorbeeld CO2-reductie of plasticreductie.’ Die data vertellen je wellicht (nog) niet wat de impact is op je imago, maar ook dat effect kan groot zijn. Polizzotto raadt dan ook aan: ‘Communiceer aan medewerkers en klanten wat je doet en wat dat oplevert.’ … … …

big dataMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 5 – 2019.