Webwinkels en vervoerders treffen extra voorbereidingen voor feestdagen

webwinkels

Webwinkels verwachten de komende feestdagen een omzetstijging van gemiddeld 70 procent ten opzichte van de reguliere verkoop. Samen met de vervoerders nemen ze dan ook extra maatregelen om alle bestellingen op tijd te kunnen verwerken. Zo hebben vervoerders nieuwe pakketcentra geopend en de communicatie met de ontvanger via Track & Trace van het pakket nog verder verbeterd.

Sinds de lockdown bestellen consumenten structureel meer bij webwinkels (+19%); de feestdagenpiek komt hier nog bovenop. ‘Innoveren is voor onze sector cruciaal’, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org dan ook. ‘Ondernemers komen met steeds slimmere opties om te voldoen aan de wensen van de consument. Gemak is hierbij leidend. Zo bieden webwinkels consumenten verschillende afleveropties, hebben ze hun distributiecentra opgeschaald en werken ze bijvoorbeeld met verpakkingsmachines om sneller en kleiner te verpakken.’

Campagne om tijdig te bestellen

De sector is dus klaar voor de feestdagenpiek, maar vraagt de consument wel om webshop en bezorger een handje te helpen. Met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’ roepen webwinkels en vervoerders ook dit jaar consumenten weer op tijdig hun cadeaus te bestellen. De nieuwe campagne start op 1 november. Ten Ham: ‘Door op tijd te bestellen, voorkomen we extreme drukte gedurende een paar dagen. Als de bestellingen eerder gedaan worden, kunnen we met de hele sector de verwachte drukte goed aan.’

Piekdagen liggen net voor Sinterklaas

De piekdagen liggen dit jaar naar verwachting op 26 november (Black Friday) en op 29 november (Cyber Monday). Vlak voor Sinterklaas dus, waardoor er in de dagen in de aanloop naar het kinderfeest miljoenen pakketten ingepakt en bezorgd moeten worden. ‘We zien dat veel webwinkels al vroeg op de bestelpiek anticiperen. Zo bieden ze hun kortingsacties eerder aan en stimuleren ze consumenten met acties om hun bestellingen in één keer te doen. Dit voorkomt extra logistieke druk’, aldus Ten Ham.