Pakketvolume verdubbelt bijna in aanloop naar feestdagen

Homerr en Metapack

Webwinkels zetten zich schrap voor de drukste tijd van het jaar. Online retailers houden rekening met een toename van het pakketvolume van maar liefst 82 procent. De meest drukke dag is naar verwachting Cyber Monday, met een verdrievoudiging van het aantal pakketten. Dat voorspelt Sendcloud, een verzendplatform voor webwinkels, op basis van historische data.

Het pakketvolume neemt al toe vanaf november. Singles Day op 11 november vormt het startschot voor de pakketdrukte, met zo’n 16 procent meer pakketten. In Black Week, de week van Black Friday, neemt het pakketvolume toe met zo’n 78 procent. Daarna daalt het aantal pakketten licht, waarna de drukte in de aanloop naar Kerst opnieuw een vlucht neemt. Retailers houden de week voor Kerst rekening met bijna een verdubbeling (+ 82 procent) van het aantal zendingen.

Bezorgproblemen voorkomen

Met de enorme toename van orders rond de feestdagen is het essentieel voldoende capaciteit te hebben om tijdig te leveren. ‘Goede voorbereiding is het halve werk’, stelt Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud. ‘Vorig jaar werden zowel retailers als vervoerders verrast door de enorme pakketdrukte. Dit jaar weten we beter wat we kunnen verwachten en werkt de hele branche hard om ervoor te zorgen dat consumenten hun pakketten op tijd ontvangen.’

Om bezorgproblemen te voorkomen, raadt Van den Heuvel retailers aan pakketten te verspreiden over meerdere vervoerders. Tijdens het piekseizoen alles neerleggen bij één vervoerder noemt hij behoorlijk riskant. Het pakketnetwerk van vervoerders kan namelijk vollopen, met vertraging of een pakketstop tot gevolg. Een plan B is volgens hem dan ook een must.

En niet alleen de distributiecentra maar ook de klantenservice kan deze periode rekenen op extra werk. Om die reden moet ook voorkomen worden dat het supportteam onnodig wordt lastiggevallen met vragen over de status van een pakket. Dat kan met goede tracking-notificaties. Zeker een notificatie bij vertraging is erg handig, aangezien het tijdens het piekseizoen meer dan eens gebeurt dat zendingen vertraging oplopen.

Flexibele verzendopties

Door consumenten flexibele verzendopties te bieden, wordt voorkomen dat de bezorger tevergeefs aanbelt. Retailers zouden hun klanten daarom bijvoorbeeld de mogelijkheid moeten bieden om via een flexibele check-out zelf de bezorgdag en -tijd te kiezen. Met afhaalpunten is de aflevergarantie natuurlijk sowieso 100 procent. Prettig voor de klant, maar daarnaast is het vaak ook goedkoper. Bijkomend voordeel is natuurlijk de vermindering van de druk op het pakketnetwerk.

pakketvolume