Digital Director Robert van Espelo: ‘Innovatie vergt discipline’
‘94 procent van de bedrijven geeft toe slecht te zijn in innovatie. Sommige bedrijven denken dat innovatie enkel voor startups is of dat het alleen in digitale labs plaatsvindt’, zei Robert van Espelo, Digital Director van Oracle EMEA, in zijn keynote tijdens de Oracle Cloud Day op 12 december 2017. Innovatie vergt echter vooral discipline, zo valt te concluderen.
Door Marieke Lenstra
René van Stiphout, Country Leader Oracle Nederland en Vice President Cloud Integration Sales Oracle EMEA, verwelkomde in het Nieuwegein Business Center maar liefst duizend bezoekers en ook nog eens honderd kinderen die een dag vrij hadden vanwege de landelijke staking van basisschool-onderwijzers. Oracle greep de gelegenheid aan om de kinderen kennis te laten maken met techniek en IT, iets waar in Nederland volgens Oracle meer aandacht aan besteed mag worden.
Na het openingswoord van Van Stiphout sprak Robert van Espelo over innovatie en het implementeren van ideeën: ‘De succesratio van corporate incubators en innovatie is typisch minder dan 5 procent.’ De uitspraken van Van Espelo geven weer hoe bedrijven in de praktijk worstelen met innovatie en het waarmaken van hun ideeën. ‘We zitten nu op een kantelpunt dat het niet langer genoeg is om het bedrijfsproces te tweaken. We moeten toe naar een nieuwe werkethiek. Naar het stimuleren van creativiteit’, meent Van Espelo.
‘Ideeën zijn alleen niks waard als ze niet worden geïmplementeerd’, citeerde hij Steve Jobs. Een goed idee wordt volgens Van Espelo nooit als een goed idee geboren. Het wordt een goed idee nadat het eerst gefaald heeft. Dat falen is alleen geen falen. Het is hercalibreren, aldus Van Espelo. Software (met toepassingen als AI, blockchain, IoT, analytics) dient hierbij volgens hem gebruikt te worden als een competitief wapen, niet als een tool.
Discipline
Innoveren vergt dus discipline. ‘Je moet er tijd in stoppen. Eraan werken en erin geleid worden’, vindt Van Espelo. Wie gaat hardlopen, rent ook niet meteen een marathon. ‘Nee, je downloadt een app. De app zegt: ga 2 minuten wandelen. Dan denk je: “Dat kan ik.” Vervolgens zegt de app: ga 2 minuten wandelen en dan 2 minuten hardlopen.’ Oracle kan volgens hem zijn klanten op een gelijksoortige manier begeleiden bij innovatie.
De IT-leverancier heeft een raamwerk ontwikkeld en stelt met zijn Oracle Cloud-aanbod bedrijven te kunnen helpen hun ideeën waar te maken. Oracle’s Innovation Design Engine is een gestructureerd proces dat end-to-end-innovatie ondersteunt, tot en met het uitvoeren van ideeën en het meten van resultaten. Er worden in totaal vijf stappen doorlopen: frame, ideate, share, test en scale.
Oracle heeft qua ondersteuning het hele portfolio in huis: Daas, Saas, Paas en Iaas (respectievelijk Data, Software, Platform en Infrastructure as a service). ‘Artificial Intelligence (AI) in combinatie met intelligente chatbots is veel bereikbaarder dan de meeste mensen denken. We willen nog meer AI onder de motorkap aan de software gaan toevoegen’, meldt Van Espelo.
‘Nog niemand is live met blockchain, maar elke branche gaat opgeschud worden door dit principe’, voorspelt de Digital Director. Hij noemt als voorbeeld Tony’s Chocolonely, een producent met de missie om 100 procent slaafvrije chocolade te maken, die draait op Oracle. ‘Als elke transactie wordt vastgelegd in de blockchain hoef je er niet meer op te vertrouwen dat het een duurzame keten is, je zíet dat het zo is.’
Het tempo van innovatie zwakt nooit af en Oracle is erbij om bedrijven gedurende dit proces te ondersteunen, door continu nieuwe capabilities toe te voegen aan de software. ‘Als innovatie echter niet binnen zes tot acht weken tot een werkend resultaat leidt, begin dan weer opnieuw’, adviseert Van Espelo tot slot nog.