De kosten van Scope 3

mierenhoop

‘Wie gaat het decarboniseren van de supply chain betalen?’ Dat was de titel van een recent artikel, geschreven door een ervaren Amerikaanse journalist van een supply chain-website. Typisch Amerikaans om het gelijk over het dragen van de kosten te hebben. De journalist schrijft dat 75 procent van alle emissies onder Scope 3 vallen, dus buiten de grenzen van de eigen onderneming.

En volgens een schatting van adviesbureau McKinsey kost de transitie van de wereldwijde economie naar ‘net zero’-emissies jaarlijks een extra 3,5 biljoen dollar, oftewel de helft van de winst van alle multinationals wereldwijd. Dat klinkt natuurlijk als een afschrikwekkend groot bedrag. Maar gezien de hoge winsten die veel multinationals nog maken, vind ik dat percentage eigenlijk best meevallen.

Gelukkig zijn tal van vooraanstaande producenten al gewoon begonnen met verduurzamen. De Franse multinational Schneider Electric, producent van industriële elektronica, loopt al jaren voorop met het verduurzamen van de eigen fabrieken, kantoren en distributiecentra (Scope 1 en 2). Sinds 2021 is het bedrijf gestart met een net zero roadmap voor Scope 3, een project van een factor 20 van Scope 1. Omdat het bedrijf 53.000 directe toeleveranciers heeft, focust Schneider Electric zich op de leveranciers met de hoogste risico’s.

Berekenen CO2-footprint

Christophe Quiquempoix, wereldwijd verantwoordelijk voor duurzame inkoop en uitbestede productie bij Schneider Electric, meldde tijdens een recente presentatie dat heel veel leveranciers niet weten hoe zij hun CO2-footprint moeten berekenen. Zijn bedrijf heeft hiervoor een indrukwekkend online platform opgezet met training, artikelen en een calculator. Al deze inspanningen hebben al geleid tot duurzame materialen en verpakkingen en een reductie in emissies van 13 procent.

‘Ónze Scope 1-footprint is voor onze afnemers juist een van de meest significante Scope 3-emissies’, verduidelijkte een supply chain executive van een Franse mijn van lijmsteen mij onlangs. Die lijmsteen is een noodzakelijke grondstof om de kwaliteit van producten te verbeteren. Dit bedrijf betaalt nu al meer voor de onvermijdelijke emissies dan de operationele productiekosten en doet er alles aan de uitstoot te reduceren.

Rekening betalen

Decarboniseren is kortom niet een simpele kwestie van betalen. Ecosystemen van bedrijven zullen gezamenlijk moeten bepalen waar ze gaan investeren in duurzamere producten, processen en supply chains. Uiteindelijk betalen we in de wereld namelijk met z’n allen deze rekening.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl