Danone maakt productieproces babyvoeding transparant

babymelkpoeder

Danone biedt ouders voortaan optimale transparantie in het productieproces van babyvoeding. Het zuivelconcern ontwikkelde samen met Portera Technology een innovatieve ‘Track & Authenticate’-service. Deze geeft goed inzicht in de supply chain van Danone’s babyvoedingsproducten. Met de service wordt ingespeeld op de groeiende behoefte aan transparantie onder consumenten. Ook biedt deze innovatie Danone meer grip op de sourcing, controle en productie.

Track & Authenticate maakt gebruik van een zogeheten ‘dual-QR-code’-technologie. Dat houdt in dat zowel de binnen- als de buitenkant van de verpakking is voorzien van een unieke QR-code. Consumenten of retailers die de buitenste QR-code scannen, komen op een webpagina met geverifieerde informatie over de oorsprong van bijvoorbeeld Nutrilon, Aptamil en Milupa. Een tweede code aan de binnenkant van de verpakking maakt deze innovatie zo onderscheidend. Deze biedt unieke informatie. En omdat de code zich achter een fraudebestendige verzegeling bevindt, geeft het ouders de zekerheid dat het product daadwerkelijk door Danone is gemaakt.

Onderliggende technologie

De onderliggende Track & Authenticate-technologie is gebaseerd op veilige serialisatie- en aggregatietechnologie. Deze biedt een veilige methode voor het opslaan van gegevens en informatie over de reis van Danone’s producten door de supply chain. Sinds het begin van dit project heeft Portera samengewerkt met Danone om deze nieuwe technologieën te integreren in de bestaande IT-infrastructuur. Deze kunnen daardoor ook gemakkelijk worden uitgerold in andere markten.

Transparantie en tracking

Naast transparantie voor consumenten, biedt Track & Authenticate Danone ook meer inzicht in het koopgedrag van consumenten. Dit helpt bij het inkopen en het tracken van voorraad, geavanceerde prognoses en de mogelijkheid om een-op-een informatie en praktisch voedingsadvies aan ouders te geven. Het personaliseren van aanbiedingen, bijvoorbeeld via identiteits- en loyaliteitsprogramma’s, wordt ook onderzocht. Behalve door de ondersteuning van Portera werd deze innovatie ook mogelijk gemaakt door de samenwerking met meer dan honderd boeren, fabrikanten, importeurs en retailers.