Centrale rol voor logistiek bij bevoorrading bouwplaats Europees Octrooibureau

Het European Patent Office (EPO) krijgt in Rijswijk een nieuw hoofdkantoor. De nieuwbouw aan de Patentlaan ligt ingeklemd tussen bestaande bebouwing en de weg, waardoor er amper ruimte is voor bevoorrading en opslag van materialen. Volgens project-directeur Michel Hoogendoorn van bouwconsortium New Main zijn logistiek en bevoorrading hier dan ook het kritieke pad. Dat bericht het FD op 1 augustus 2017.

Een cementwagen kan bij het in aanbouw zijnde Europees Octrooibureau amper keren; vrachtwagens kunnen elkaar slechts met moeite passeren. Toch moeten er bouwmaterialen aangeleverd worden: de werknemers van bouwbedrijf J.P. van Eesteren en installateur Croonwolter&Dros – verenigd in bouwconsortium New Main – en de onderaannemers moeten dóór.

Het project, begonnen in 2013, bevindt zich in de afbouwfase. Het EPO-gebouw wordt 107 meter hoog en 150 meter breed, met 85.000 vierkante meter vloeroppervlak. Het wordt bovendien het grootste gebouw met een stalen skelet in Nederland. Met zo’n dertig trailers per dag worden tussenwanden, installaties voor de beluchting en pakketten met kleiner bouwmateriaal aangeleverd.

Logistiek uitbesteed aan DHL

New Main besteedde de verantwoordelijkheid voor de logistieke operatie uit aan DHL. Precisiewerk als dit vergt een specialist, aldus Hoogendoorn in het FD. ‘We hebben hier 25 uitvoerders met een eigen discipline, verantwoordelijk-heid en planning. Als je iedereen zelfstandig materiaal laat aanleveren, staan er straks meerdere vrachtwagens tegelijk aan de poort met discussiërende uitvoerders over wie het eerst mag uitladen. En intussen ligt boven het werk stil.’

DHL werkt om die reden met vaste tijden voor leveranciers, zogeheten timeslots. De leveranciers melden zich via een webportal met de bestellingen van de uitvoerders. DHL bepaalt vervolgens in overleg de leveringstijdstippen. Vrachtwagens worden direct na aankomst bij de poort aan de zuidwestkant van de bouwplaats uitgeladen. De bouwbenodigdheden gaan meteen naar een brede materiaallift die ruimte biedt aan een complete containerinhoud.

Op de verdieping worden de materialen door DHL op de juiste plek gezet. Op de terugweg gaat het bouwafval meteen mee. Als de vrachtwagen is vertrokken, is er – letterlijk – plaats voor de volgende truck in de tijdsplanning. Vertraging door een onderaannemer die te laat is met aanleveren, is er niet meer bij. Hoogendoorn: ‘Het gaat erom of zijn spullen op de juiste vloer klaarstaan en of het bouwafval tijdig is afgevoerd zodat hij direct aan de slag kan.’

Vrachtlift wordt vrijgehouden

Onderbrekingen in de bevoorrading kunnen direct leiden tot vertraging. Om die reden zitten de bouwkeet en de liften voor de werknemers aan de andere kant van het gebouw, zodat zij niet de vrachtlift onnodig bezetten. De oplevering van het gebouw van het Europees Octrooibureau staat, na vertraging in het begin, gepland voor april 2018. Tot het zover is, wordt 24 uur per dag in ploegendienst doorgewerkt.