Kosten niet zaligmakend bij ontwerp supply chains

kosten

Van een trek naar het oosten is in de industrie niet langer sprake meer. Een vestigingsplaats met lage lonen is niet zaligmakend. Andere factoren zijn belangrijker geworden bij supply chain network design, zoals een flexibele, responsieve en veerkrachtige supply chain. En een locatie met een stabiel politiek overheidsklimaat is steeds lastiger te vinden.

Door Marcel te Lindert

Prins Castings & Forgings is ruim twintig jaar actief in China. Daar zitten de belangrijkste producenten van het technisch-industrieel giet- en smeedwerk dat Prins levert aan klanten in heel Europa. Tot de klanten behoort een groot aantal constructiebedrijven dat een groot deel van hun machines en apparaten in eerste instantie opbouwt uit metalen platen die in de juiste vorm worden gesneden, gebogen, gelast en vervolgens gemonteerd. Prins beschikt over een eigen afdeling voor engineering en design die deze geconstrueerde delen vertaalt naar gietstukken. ‘Die zijn interessanter qua prijs, omdat al die bewerkingsstappen zoals het snijden, buigen, lassen en monteren van die delen niet nodig zijn. Bovendien zijn gietstukken vaak fraaier van vorm en lichter. Met name voor producenten van transportvoertuigen is dat laatste erg belangrijk’, vertelt CEO Marcel Pot van Prins.

In China beschikt Prins niet alleen over een netwerk van producenten, maar ook over eigen vestigingen. Die onderhouden de contacten met de producenten en waarborgen de kwaliteit van de producten, onder meer door inspecties tijdens de productieprocessen uit te voeren. ‘Daarnaast hebben we een eigen logistiek- en testcentrum. Alle producten komen eerst daarheen, zodat we ze uitgebreid kunnen testen en controleren. Uiteraard gaan alleen de goedgekeurde producten op transport naar Europa. Als de container aankomt in Rotterdam, gaat die naar ons distributiecentrum in Amersfoort. Daarvandaan leveren we de juiste producten op het juiste moment aan onze klanten’, zegt Pot.

Best cost countries

De keuze voor China is ingegeven door onder andere de lage lonen in dat land. Dat betekent echter niet dat Prins elke order in China laat maken. ‘We werken met producenten uit de hele wereld, ook uit onder meer Spanje, Frankrijk, Italië en Tsjechië. Vooral bij de complexere giet- en smeedstukken kijken we extra kritisch waar we die laten produceren. Als we een order ontvangen, selecteren wij twee of drie producenten die volgens ons in staat zijn een kwalitatief goed product te leveren. Die vragen we om een offerte, waarna we de order toekennen aan de producent met de beste condities. Soms is dat een producent uit Europa.’

Pot spreekt over ‘best cost countries’ in plaats van ‘low cost countries’. Het gieten en smeden van producten is een arbeidsintensief proces waarvan de kosten per product in China onmiskenbaar lager liggen dan in bijvoorbeeld Tsjechië. ‘Maar juist de kwaliteit is dus belangrijk. Misschien maakt die producent in China honderd gietstukken, waarvan er maar tachtig goed zijn. Dan is het goedkoper om te kiezen voor een producent in Tsjechië die 99 goede gietstukken aflevert.’

Levertijd is nauwelijks een criterium. Het duurt vijf weken voordat een container na vertrek uit China in Amersfoort op de stoep staat. ‘Inclusief productie rekenen we op een levertijd van vier tot vijf maanden. Dat is inderdaad lang, maar bijna nooit een reden om te kiezen voor een producent in Europa. Als we kiezen voor Europa, is dat vrijwel altijd vanwege de andere kwaliteitsstandaarden. Vergeet niet dat we gietstukken laten produceren in grote series en in Amersfoort op voorraad houden. Daarvandaan kunnen we onze klanten in heel Europa snel beleveren.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2019.