Amerikanen investeren in Nederlands tassenmerk Laauw

Laauw

De productie van het Nederlandse slow fashion-tassenmerk Laauw is geënt op lokaal vakmanschap, duurzaamheid (plantaardig gelooid leer), kwaliteit en supply chain-transparantie. Klanten krijgen daarom ook levenslange garantie op alle producten. Dat bedrijfsmodel van oprichter Rob van Ravenstein is ook in de Verenigde Staten niet onopgemerkt gebleven.

Van Ravenstein omschrijft Laauw als het eerste Nederlandse tassenmerk dat kiest voor radicale transparantie. Laauw beschikt over een eigen fabriek in Waalwijk en slaagt er zo in alle facetten van de onderneming in eigen beheer te houden. Het tassenmerk is uiterst ambitieus: het wil met zijn visie niet alleen de perceptie van het leervakmanschap veranderen, maar van de volledige fast fashion-wereld.

Een 100 procent transparante supply chain

De Amerikaanse hospitality-ondernemers Rens en Sandra Leijtens hebben aangekondigd te investeren in het merk. Zij zijn ervan overtuigd dat de visie van het merk zal aanslaan in de VS. Op het B2B-platform De Ondernemer stelt Rens Leijtens: ‘Door te kiezen voor een 100 procent transparante supply chain en een duurzame productie loopt Laauw ver voor op de concurrentie, zelfs voor de markt hier in Amerika. Het is een kwestie van tijd voordat dit opgepikt wordt door de grotere merken.’

Lancering Laauw via platform Kickstarter

De nieuwe collectie van Laauw is 14 januari gelanceerd, onder andere via het Amerikaanse platform Kickstarter. ‘Het doel is om in ons eerste jaar minimaal een omzet tussen 125.000 en 150.000 dollar op te halen, waarmee de eerste productie voor Laauw in de Verenigde Staten gedraaid kan worden.’ Uiteindelijk willen de Leijtens en Van Ravenstein ook in de VS een lokale en duurzame productieketen voor Laauw gaan opzetten.