Adriaan Vet: ‘Het onvoorspelbare voorspelbaar maken’

Adriaan Vet

‘Het onvoorspelbare voorspelbaar maken, dat wil toch iedereen?’ Adriaan Vet, accountmanager bij Advies- en implementatiebureau Solventure, weet het zeker. En met demand sensing en demand shaping ligt het volgens hem binnen ieders handbereik. Daarnaast zorgen de oplossingen ook nog eens voor meer creativiteit en meer werkplezier, aldus Vet.

Demand sensing is de oplossing om op korte termijn demand forecast-prognoses en voorraadpositionering te verfijnen, zodat de supply planning voor de komende zes weken geoptimaliseerd kan worden, legt Vet uit. ‘De huidige realiteit biedt zelfs opties om externe drivers als weersinvloeden, social media buzz en andere relevante leading indicators aan de forecast toe te voegen, zodat de business op korte termijn snel kan schakelen bij events die een significante invloed hebben.’

De term demand shaping refereert aan de relatie tussen de vraag van eindconsumenten met factoren als verkooppromoties, prijsverlagingen, cross-selling- en marketingacties. ‘Deze factoren kunnen vervolgens gebruikt worden om de toekomstige vraag vorm te geven of te beïnvloeden om de geplande supply planning te matchen.’ Een goede benadering van demand shaping biedt volgens Vet een triple win-win: extra sales/opbrengsten, extra waarde voor eindconsumenten en meer controle over de supply chain.

Demand-inzichten vertalen naar concrete actie

‘De uitdaging is om deze demand-inzichten te vertalen naar concrete actie die een efficiënte en winstgevende supply response kan genereren. De benadering voor deze trends klinkt misschien eenvoudig, maar is juist ook de crux. De integrale benadering waarin verschillende afdelingen meer als eenheid moeten gaan opereren, is essentieel en uitdagend. Het vergt transparantie, vertrouwen en collaboratie tussen het commerciële vlak van de organisatie en de supply chain-functie’, aldus Vet.

Met de inzichten worden volgens hem reageren en silo-denken vervangen door een proactieve en geïntegreerde business. ‘Een business met mensen die voor elkaar willen werken en die door accurate data steeds meer zicht hebben op de realiteit, waardoor er realistische en rationele beslissingen genomen kunnen worden.’ Om dit op te bouwen, hebben bedrijven wel de juiste mensen, middelen en processen nodig, meent Vet. ‘Mensen die willen samenwerken, middelen die bedrijven vlot voorzien van accurate data en processen die gestroomlijnd zijn en gebaseerd op inschattingen van maanden vooruit.’

Op die manier wordt het voor beide hoofdprocessen van het bedrijf alleen maar leuker, stelt Vet. ‘De commerciële kant heeft meer inzicht in welke producten en klanten marges opleveren en de supply chain-functie kan efficiënter georganiseerd worden, waardoor het aantal kopzorgen en onverwachte reacties afneemt.’

InNOWvate

Solventure is op 24 mei als sponsor van het inNOWvate Supply Chain Event aanwezig in De Rijtuigenloods in Amersfoort. Waarom bezoekers absoluut langs de stand van Solventure moeten komen? Vet: ‘Solventure One-Plan S&OP Software helpt het onvoorspelbare voorspelbaar te maken door het verhogen van de forecast accuracy, uniformiteit en synchronisatie van data, het vergroten van de zichtbaarheid van de supply chain, het schakelen tussen volumes en financiële waardes, aggregatie en disaggregatie op verschillende niveaus en nog veel meer!’