Europese supply chain start-ups halen 160 miljoen euro aan kapitaal op

Europese start-ups halen ruim 160 miljoen euro aan kapitaal op

Na de vele start-ups in de fintech uit heel Europa staat nu het terrein van supply chain management sterk in de belangstelling bij investeerders. In de afgelopen paar jaar hebben 53 Europese start-ups in de logistiek ruim 160 miljoen euro aan startkapitaal opgehaald. Dat blijkt uit onderzoek van Supply Chain Media, uitgever van het Nederlandse vakblad Supply Chain Magazine en van de pan-Europese kwartaaluitgave Supply Chain Movement.

De 53 ondervraagde en onderzochte start-ups, opgericht in Europa in of na 2012, zijn door Supply Chain Media gepositioneerd in een matrix met daarin tien categorieën logistieke oplossingen, variërend van leveranciersmanage-ment tot en met aflevering aan consumenten thuis. Deze positioneringsmatrix maakt het bedrijven in de supply chain, productiebedrijven, groothandels, retailers en logistiek dienstverleners gemakkelijk om te zien welke nieuwe start-ups voor hen interessant zouden kunnen zijn.

Onderzoek én matrix zijn een initiatief van Martijn Lofvers, oprichter van Supply Chain Media. Hij hield afgelopen december voor een groep supply chain executives van multinationals in Amsterdam een sessie waarin drie start-ups elk hun propositie pitchten. ‘De supply chain-directeuren kregen elk voor 250.000 euro aan speelgoedfiches om te investeren in nieuwe bedrijven; ze waren zeer enthousiast over de presentatie van de start-ups en deze opzet’, aldus Lofvers. ‘Er werd mij ook gevraagd welke supply chain start-ups ik allemaal ken. Die vraag, én veel research het afgelopen half jaar, heeft geleid tot onze positioneringsmatrix met Europese supply chain start-ups.’

De Maturity Matrix

Op de verticale as staat de mate van volwassenheid met een scheiding tussen start-ups en scale-ups; de laatste bedrijven hebben meer dan 2 miljoen euro aan kapitaal opgehaald. De volwassenheid van de bedrijven is gebaseerd op leeftijd, aantal medewerkers, gewonnen prijzen, aantal klanten en opgehaald kapitaal. De horizontale as geeft de verschillende categorieën aan oplossingen weer en de eenheden waarvoor de start-ups oplossingen bieden. De start-ups zijn gepositioneerd in de oorsprong van hun oplossingen en bieden mogelijk diensten in meerdere categorieën.

Europese start-up contest tijdens inNOWvate

Supply Chain Media organiseert op 24 mei een nieuw evenement waar innovaties centraal staan: inNOWvate Supply Chain. Uit de Maturity Matrix worden vanuit heel Europa vijf aansprekende start-ups en vijf scale-ups met innovatieve oplossingen voor de supply chain geselecteerd, die zich gedurende de dag presenteren in De Rijtuigenloods in Amersfoort. De jury en de deelnemers aan het evenement kiezen de meest innovatieve start-up, die een marketingbudget van 40.000 euro bij Supply Chain Media wint.