Conflict met Johma zorgt voor lege schappen bij Albert Heijn

Albert Heijn

In de supermarkten van Albert Heijn blijven de schappen met Johma-producten voorlopig leeg. Het lukt het supermarktconcern niet om nieuwe commerciële afspraken voor 2018 te maken met de Twentse salademaker, laat AH weten. Johma is daarom gestopt met de leveringen.

In een reactie op Twitter laat de saladefabrikant uit Losser weten er alles aan te doen om met Albert Heijn tot overeenstemming te komen. ‘We vertrouwen erop dat dit binnen niet al te lange tijd zal lukken.’ Johma wijst erop dat zijn salades wel bij andere supermarktketens te koop zijn. Ook Albert Heijn laat weten naar een oplossing te zoeken. ‘Tot die tijd proberen wij onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn met alternatieve producten.’

Het is zeker niet de eerste keer dat Albert Heijn een conflict heeft met een leverancier. De meeste conflicten gaan over de in- en verkoopprijzen van de producten. Vorig jaar zomer had Albert Heijn ook onenigheid met de Franse kaasfabrikant Bel Group. Als gevolg daarvan werden de kazen van het Franse bedrijf – waaronder Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit, Port Salut en Babybel – niet meer geleverd.

Prijzenslag

In 2016 kwam ook Aviko in aanvaring met de supermarktketen vanwege zijn prijzen. Daardoor waren de aardappel-producten van de fabrikant uit Steenderen een tijdje niet verkrijgbaar. Van eerder datum waren conflicten met frisdrankenfabrikant Vrumona (2009), Coca-Cola (2007) en koekfabrikant Peijnenburg (2005). Die laatste vreesde dat zijn ontbijtkoek slachtoffer werd van de prijzenslag in de supermarkten en weigerde daarom nog langer aan Albert Heijn te leveren.