‘Weersverwachting cruciaal in forecast Vezet’

Vezet

De weersverwachting meenemen in de forecast is cruciaal voor Vezet.’ Dat meldt operationeel directeur Anouk Wissink (foto, rechts) tijdens een bezoek van de SCM Professionals Club aan de in Warmenhuizen gevestigde producent. Supply Chain Media organiseerde in samenwerking met Koninklijke Vezet op 6 december een workshop Forecasting in combinatie met een bezoek aan dit grootste groenten- en fruitverwerkingsbedrijf van Europa.

Producent Vezet is marktleider in vers gesneden, panklare groenten, fruit- en maaltijdsalades en dagverse maaltijden en levert exclusief aan Albert Heijn. ‘We willen een bijdrage leveren met gezonde producten en spelen in op de categorieën kookgemak, convenience en fruitgemak. Daarnaast regelen we de Allerhande-box’, vertelt Anouk Wissink tijdens haar presentatie.

Om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken, snijdt, wast, mengt en verpakt Vezet alle groenten en fruit voordat het de fabriek verlaat. De aantallen groenten en fruit die het bedrijf per dag verwerkt, zijn enorm. Zo worden er gemiddeld 15.000 preien en kroppen ijsbergsla verwerkt op één dag. De fabriek is speciaal ingericht op de verschillende soorten groenten. ‘Spinazie en rucola behandelen we als koninginnen omdat het kwetsbare groenten zijn. Voor hen hebben we zachtere wastrommels dan bijvoorbeeld voor harde groenten als paprika’, aldus Anouk Wissink.

VezetDe leden van de SCM Professionals Club kregen de unieke gelegenheid om na afloop van de presentatie een kijkje te nemen achter de schermen, om zo de opgedane kennis over het bedrijf ook zelf te ervaren. Tijdens de rondleiding door de fabriek konden de clubleden met eigen ogen zien hoe bij Vezet de verschillende groenten gewassen, gesneden, gemengd en verpakt worden.

Forecasten op basis van het weer

Vezet is momenteel bezig met de implementatie van software voor Sales & Operations Planning (S&OP). Het weer heeft voor de producent een enorme impact op de vraag van consumenten – meer salades bij warm weer – en op het aanbod – langdurige hitte betekent een schrale oogst. Ook heeft de eerste zomerdag een ander effect op bijvoorbeeld de verkopen van vers fruit dan de vijfde warme dag op rij.

Voor de meeste bedrijven zou het een oplossing zijn om voorraden aan te leggen om op de wisselende vraag in de markt in te kunnen spelen. Aangezien Vezet met verse en beperkt houdbare producten werkt, is dat echter niet mogelijk. Het bedrijf heeft een maximale voorraad van een halve dag. De weersverwachting meenemen in de forecast is daarom cruciaal voor Vezet. Aansturing van de hele keten begint voor het bedrijf met goede demand-prognoses. ‘Hoe beter de forecasting, hoe meer rust er is in de fabriek’, meldt Wissink dan ook.

Workshop Forecasten

VezetNa de rondleiding schoven de leden van de SCM Professionals Club aan bij de forecasting workshop van EyeOn. Dankzij de toenemende kwaliteit en beschikbaarheid van interne en externe data wordt de forecasting van bedrijven steeds beter. Maar wat is de status van forecasting met big data in de praktijk? En hoe weet je of je hierbij externe data kunt of zelfs moet gebruiken? Tijdens de workshop werd er in groepen nagedacht over de verscheidene factoren die van belang zijn voor het maken van een juiste forecast voor bijvoorbeeld shampoo, verse groenten, snoep of schoenen. Naast de noodzaak rekening te houden met de geplande acties van winkels werd daarbij ook de impact van influencers aangehaald. Na afloop van de workshop was er de mogelijkheid om aan te sluiten bij een netwerkborrel van de SCM Professionals Club.

SCM Professionals Club

Voor het blijvend uitwisselen van praktijkervaringen is Supply Chain Magazine in januari 2012 gestart met de SCM Professionals Club. Supply chain managers en -directeuren die lid worden, hoeven niet langer zelf het wiel uit te vinden in Sales & Operations Planning, risicomanagement en andere prangende onderwerpen. De SCM Professionals Club organiseert – al dan niet in samenwerking met partnerbedrijven – bijeenkomsten in de vorm van rondetafels, workshops, inspiratiesessies en bedrijfsbezoeken aan productiebedrijven en retailers, waar de leden in een ontspannen setting zonder commerciële belangen elkaar kunnen inspireren met praktische ideeën. Supply Chain Magazine zorgt ervoor dat de leden op de hoogte blijven van deze kennisuitwisseling.

Ook lid worden? Klik hier voor meer informatie.