Zalando kiest voor volledig klimaatneutraal opereren

Zalando

Klimaatneutraal opereren; dat is de nieuwe duurzaamheidsambitie waar Zalando zich vanaf nu aan committeert. De plannen hebben niet alleen betrekking op het eigen online platform voor mode en lifestyle, maar omvatten ook alle leveringen en retourzendingen. ‘We weten dat we een deel van het probleem zijn geweest, maar vanaf nu willen we een deel van de oplossing zijn’, aldus Zalando-topman Rubin Ritter.

De belofte maakt deel uit van Zalando’s nieuwe duurzaamheidsstrategie ‘do.MORE’, gericht op een positieve impact voor mens en planeet. Met deze ambitie loopt het bedrijf naar eigen zeggen voor op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Eerder dit jaar stapte Zalando al over op ruim 90 procent hernieuwbare energie op alle locaties. CO2-emissie die niet wordt voorkomen door operationele verbeteringen – zoals hernieuwbare energie, orderbundeling of groene leveringsopties – zal vanaf nu ook worden geneutraliseerd.

Met ingang van 2023 wil Zalando het door het bedrijf veroorzaakte afval ook minimaliseren door het ontwerp van de verpakkingen aan te passen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. De nadruk ligt daarbij op het uitbannen van plastic voor eenmalig gebruik. Nu al zijn de dozen van Zalando gemaakt van 100 procent gerecyclede materialen, de verzendzakken zijn gemaakt van 80 procent gerecycled plastic en verpakkingen voor beauty-producten bestaan uit 100 procent gerecycled papier.

Duurzaam flagship label Zalando

Het private label ZIGN wordt Zalando’s eigen, duurzame flagship label. Het zal zich inzetten om de duurzaamheidsambities tegen de lente/zomer van 2020 te realiseren. Om kwaliteit, levensduur en duurzaamheid verder te onderzoeken, werd het assortiment uitgebreid met schoenen en accessoires. Alle artikelen van de 2020-lente/zomercollectie worden voorzien van het duurzaamheidslogo van Zalando. Dit logo wordt toegekend aan producten die voldoen aan een van de duurzaamheidscriteria, zoals sociale, milieu- en dierenwelzijnsnormen. Deze criteria komen overeen met de internationale industrienormen en best practices.

‘De mode-industrie wordt geconfronteerd met complexe duurzaamheidsuitdagingen’, zegt co-CEO Rubin Ritter van Zalando. ‘We weten dat we een deel van het probleem zijn geweest, maar vanaf nu willen we een deel van de oplossing zijn. We zien een duidelijk verband tussen duurzaam handelen en commercieel succes. Alleen degenen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsstrategie, blijven relevant voor hun klanten. Wij geloven dat duurzaamheid het concurrentievoordeel van de toekomst is.’

Verlengen van de levensduur van modeartikelen

Met de ambitie om een duurzaam modeplatform te zijn, belooft Zalando om de belasting van het milieu te verminderen en het welzijn van mensen, circulariteit en duurzamere keuzes te bevorderen. Daarnaast committeert Zalando zich aan het verlengen van de levensduur van 50 miljoen modeartikelen tegen 2023 door de principes van circulariteit toe te passen. Dat gebeurt via het wederverkoopplatform Zalando Wardrobe. Dat brengt dit jaar naar verwachting al circa één miljoen artikelen opnieuw aan de man.

‘We maken het voor klanten makkelijker om duurzamer te winkelen. We zoeken de samenwerking binnen de industrie op en experimenteren om een circulaire, gezonde toekomst voor mode te creëren. Met deze inspanningen verwachten we voor de hele mode-industrie vooruitgang te boeken’, aldus Kate Heiny, Corporate Director Responsibility & Sustainability bij Zalando.