Window dressing
Binnen het vakgebied supply chain management bezigen we kreten als visibility, transparantie en ‘bij elkaar in de keuken kijken’. Natuurlijk ben ik hier een groot voorstander van, maar de praktijk is toch wel weerbarstiger. Veel bedrijven worden echt doodsbang van het idee dat een andere partij in de keten inzicht heeft in de eigen processen. Hoe komt het toch dat van echte transparantie vaak geen sprake is?
Door Edward Heijnen
Gebrek aan vertrouwen is een voor de hand liggende oorzaak, maar het echte antwoord ligt wat mij betreft in de incentives. Want als een ander ziet hoe ik werk, weet hij ook hoe het slimmer kan en dus vraagt hij of de prijs omlaag kan. Anders gezegd: als ik betwijfel of transparantie mij wel voordeel levert, ben ik tegen. Dit is een mooi voorbeeld van ‘oud denken’ dat ik regelmatig tegenkom. Oud denken kom ik (uitzonderingen daargelaten) vaker tegen bij dienstverleners dan bij andere bedrijven. Geen idee waarom, maar het lijkt wel of transparantie dan als een belemmering wordt ervaren, omdat de klant dan altijd meer zal willen.
Door dit oud denken ontstaan dan allerlei vormen van window dressing. Dat de wil ontbreekt om openheid te geven, wordt niet hardop gezegd, want dat klinkt niet lekker. Nee, het wordt gecamoufleerd met antwoorden als: ‘Het kan niet.’ Of: ‘Het is echt goed gecheckt, maar wat we willen, lukt gewoon echt niet.’ Doorvragen op processen leidt dan tot overduidelijke non-verbale communicatie. Als het antwoord ‘nee’ is, dan ligt er een diepere oorzaak dan ‘kan niet’ aan ten grondslag.
Transparantie ontbreekt ook nog al te vaak tussen afdelingen bij hetzelfde bedrijf. Verkoop heeft geen idee wat de impact van een spoedorder is voor productie en als het dan misgaat, ondanks de vele telefoontjes en e-mails, ligt het natuurlijk aan de ander. Als ik naar mijn eigen dagelijkse praktijk kijk, maakt het niet uit of het een grote retailer betreft of een kleinere producent: transparantie in afdelingsprocessen ontbreekt en ze doen er alles aan om te voorkomen dat processen voor een ander zichtbaar zijn. Ongelofelijk toch?
Voor elk bedrijf is het beter om transparant te zijn. Elkaars processen begrijpen, leidt alleen maar tot win-win in kennis en ervaring en voor beide bedrijven betekent het meer business. Dus: stop met window dressing en wees altijd transparant, want je wordt er uiteindelijk alleen maar beter van.