Inside out

inside out

Tegenwoordig wordt steeds meer aandacht gegeven aan de zogenaamde end-to-end supply chain visibility. Ofwel volledig inzicht in de keten, vanaf het begin bij de oerproducent tot aan het einde, de finale consument. O ja, en natuurlijk mag de daarbij behorende retourstroom ook niet uit het oog worden verloren, al is het maar vanwege het duurzaamheidsaspect dat bij veel bedrijven hoog in het vaandel staat.

Het klinkt eigenlijk wel logisch dat bedrijven precies in kaart willen hebben wat er in de supply chain gebeurt, want bekende merken worden afgerekend op zaken die ver van huis gebeuren, maar wel veel impact kunnen hebben op de bedrijfsvoering. Bovendien kunnen bedrijven anticiperen op mogelijke problemen als zij vooraf weten wat er stroomopwaarts gebeurt.

Natuurlijk is het goed dat bedrijven volledig inzicht hebben in hun supply chain. Ik vraag me wel af of zij dat wel echt wíllen. Het vraagt namelijk veel van de organisatie, terwijl het nog maar de vraag is of de investeringen in systemen, processen en mensen worden terugverdiend. Bovendien is het verleidelijk om af en toe een oogje dicht te knijpen als iets niet helemaal goed gaat. Zo vermoed ik dat bedrijven bewust artikelen naar het Verenigd Koninkrijk sturen, terwijl zij best weten dat het producten zijn die eigenlijk niet langs de douane zouden mogen komen. Maar ja, ook daar worden wel eens fouten gemaakt.

Interne visibility vaak al lastig genoeg te realiseren

Ik ben een groot voorstander van volledige transparantie in de keten, want uiteindelijk vindt daardoor de meeste waardecreatie plaats. Echter, veel bedrijven zijn vooral bezig met de eigen organisatie en interne procesoptimalisatie, terwijl ‘de winst’ vooral op tactisch niveau buiten het eigen bedrijf ligt. Begin eerst maar eens binnen het eigen bedrijf om volledige zichtbaarheid en transparantie op poten te zetten. Daarna komt de rest van de supply chain wel, maar interne visibility is vaak al lastig genoeg om te realiseren. Hokjesdenken, bedrijfscultuur en eigen belangen staan hierin vaak in de weg.

Om end-to-end supply chain visibility te realiseren, kunnen bedrijven maar beter ‘inside out’-denken. Eerst intern transparantie bewerkstelligen en daarna pas over de muren van het bedrijf naar de keten kijken. Dat supply chain visibility een randvoorwaarde voor toekomstig succes is, staat voor mij wel vast, maar de sleutel hiertoe ligt toch echt in de eigen organisatie. Zolang deze nog niet ‘in control’ is, heeft het ook nog niet zo veel toegevoegde waarde om naar de gehele supply chain te kijken. Zonde van de investeringen, maar dat ligt vaak nogal gevoelig.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen