Voorraadparameters en bedrijfsstrategie

voorraadparameters

Voorraadbeheer draait in feite maar om drie vragen: wat bestellen, wanneer bestellen en hoeveel bestellen? Dit klinkt eenvoudig, maar hoe zorgt u ervoor dat het antwoord op deze simpele vragen aansluit op uw bedrijfsstrategie? De parameters en business rules die u op tactisch niveau vastlegt, moeten een afspiegeling zijn van hoe u zich onderscheidt van uw concurrenten.

Eén van de belangrijkste parameters is de servicegraad: hoe belangrijk vindt u het dat een artikel altijd uit voorraad geleverd kan worden? Op basis van een Pareto-analyse kunt u de servicegraad bijvoorbeeld differentiëren naar A-, B-, of C-artikelen. Ook kunt u verschil maken tussen nieuw te introduceren artikelen en artikelen die worden uitgefaseerd.

Een andere tactische beslissing is of u een artikel überhaupt uit voorraad wilt leveren. Binnen Slimstock hebben we een instrument ontwikkeld waarmee u eenvoudig kunt uitrekenen welke artikelen u op voorraad moet leggen en welke u beter pas bestelt als er vraag naar is. Eén van de factoren die hierbij een rol spelen, zijn de levertijden die leveranciers hanteren. In zekere zin is dit ook een tactische keuze die u zelf maakt; levertijden zijn onderhandelbaar en u kunt besluiten om bij een andere leverancier te sourcen.

Een derde parameter is de review time: hoe vaak wilt u per artikel checken of er een nieuwe bestelling nodig is? Komt een leverancier slechts één keer per week langs, dan heeft het geen zin om dagelijks de voorraad te controleren. Wilt u strak op de bal zitten, bijvoorbeeld bij A-artikelen of artikelen met korte houdbaarheid, dan stelt u een korte review-tijd in. Ik adviseer klanten altijd om de review time van C-artikelen bewust wat hoger te zetten, zodat planners hier zo min mogelijk aandacht aan hoeven te besteden.

Economic Order Quantity

De laatste factor die ik hier wil noemen betreft de optimale bestelhoeveelheid, oftewel de Economic Order Quantity (EOQ). Feitelijk is de EOQ geen parameter, maar de resultante van een beslisregel die op basis van vraagpatroon, prijs, voorraadkosten en bestelrestricties van de leverancier tot een besteladvies komt. Bestelhoeveelheden hebben grote invloed op allerlei supply chain-kosten, dus u moet hier de juiste keuzes in maken. Zorg vooral ook dat alle masterdata, waar ik het in mijn vorige column over had, goed zijn ingesteld.

Het goed inrichten van de tactische planningslaag is een cruciale stap richting optimale ketenvoorraad. Heeft u alle parameters goed ingesteld? Zijn ze een afspiegeling van waar u als bedrijf voor staat? Dan kunt u naar de volgende stap: de juiste balans vinden tussen mensen, systemen en processen. Hierover gaat mijn volgende column.

Stefan Kooijmans, General Manager Slimstock Nederland