Vertragingen nemen toe: helft online bestellingen te laat geleverd

helft online bestellingen te laat

Het tekort aan arbeidskrachten binnen de logistieke sector is inmiddels voelbaar. De strijd tussen vervoerders om personeel te vinden en te behouden is ingezet, met vaste contracten voor pakketbezorgers. Tegelijkertijd worden consumenten al geconfronteerd met vertragingen. In recent onderzoek van verzendplatform Sendcloud beweert 50 procent van de consumenten dat een recent gedane bestelling vertraging opliep.

Meestal ging het slechts om één dag vertraging (22%), maar in extreme gevallen (8%) moesten consumenten meer dan vier dagen langer op hun bestelling wachten dan de oorspronkelijk aangegeven levertijd. En hoewel de meerderheid van de consumenten (86%) berichtgeving over de vertraging ontving, kregen twee op de vijf consumenten (42%) deze melding pas ná de verwachte leverdatum.

Het personeelstekort lijkt een probleem te zijn voor veel vervoerders, aangezien uit het onderzoek onder ruim duizend respondenten blijkt dat meer dan 72 procent onlangs een negatieve bezorgervaring heeft gehad. In de meeste gevallen ging het om vertragingen (42%), maar consumenten meldden ook dat op een ander tijdstip werd geleverd (28%), het pakket op een onveilige locatie werd achtergelaten (12%) of beschadigd aankwam (11%). Daarnaast bestelde 12 procent van de consumenten een product dat niet op voorraad bleek te zijn op het moment van bestellen. Bovendien beklaagt één op de acht consumenten zich over een gebrek aan flexibele bezorgopties.

Multi-carrier-strategie

Met het oog op de verwachte toename van pakketten in het najaar, geeft Sendcloud online retailers het advies te investeren in een multi-carrier-strategie. ‘We adviseren online retailers om gebruik te maken van meerdere vervoerders voor leveringen aan huis en bij servicepunten; hiermee verlagen we de druk op bezorgers en verkorten we de aflevertijd enorm’, aldus Sabi Tolou, CCO & co-founder van Sendcloud.

Alternatieve verzendnetwerken

Een strategie met meerdere vervoerders maakt het volgens Tolou mogelijk om te kunnen overschakelen op alternatieve verzendnetwerken als toeleveringsketens overbelast raken. ‘Het is een goede manier om de werklast te spreiden en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de hoge bezorgeisen van consumenten. Door meerdere bezorgopties aan te bieden, kunnen consumenten zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun bestelling willen ontvangen – wat resulteert in een positieve bezorgervaring.’