Duitse autoproducenten beschuldigd van kartelvorming

Vijf grote Duitse autoproducenten – Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen – bezondigen zich al sinds de jaren negentig aan het maken van afspraken over techniek, kosten, leveranciers en de controle van uitlaatgassen. Hiermee hebben ze de basis gelegd voor het grote schandaal rond sjoemelsoftware. Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel in de editie van 22 juli 2017.

De producenten maakten volgens Der Spiegel onder meer afspraken over de grootte van de AdBlue-tank, waarin een vloeistof zit waarmee uitlaatgassen worden gereinigd. Er zou zijn afgesproken dat een kleinere tank volstond, terwijl die niet genoeg vloeistof bevat om de uitstoot blijvend te ontdoen van schadelijke stoffen. Bij het maken van de verboden prijsafspraken zouden zeker 200 werknemers betrokken zijn geweest.

TNO-onderzoekers gaven in 2015 al aan te vermoeden dat de AdBlue-tanks van dieselauto’s te klein waren om de uitstoot genoeg te kunnen verminderen. ‘De tanks moeten tussen de 45 en 80 procent groter zijn, of moeten tussen onderhoudsbeurten door worden bijgevuld’, schreven de onderzoekers. Dat er sprake was van kwade opzet van de fabrikanten, kon toen nog niet worden hardgemaakt.

Der Spiegel baseert zich op informatie die Volkswagen zelf aan de Europese mededingingsautoriteit verstrekte. Hierin erkent VW dat het mogelijk kartelwetten heeft overtreden. Volgens het weekblad was men de autobouwers echter al op het spoor gekomen tijdens een onderzoek naar mogelijke kartelafspraken in de staalsector. De autofabrikant zou met het verstrekken van informatie in aanmerking willen komen voor strafvermindering.

Terugroepacties

De producenten hebben nog niet gereageerd op de publicatie in het Duitse weekblad. Om zich van hun goede kant te laten zien, roepen zowel Audi als Daimler inmiddels wel op grote schaal dieselauto’s terug. Audi gaat 850.000 auto’s uitrusten met nieuwe software. Daimler riep in Europa 3 miljoen dieselauto’s van Mercedes-Benz terug voor een onderhoudsbeurt en modernisering van de software.

De nieuwe onthullingen zorgden ervoor dat de aandelenkoersen van de autofabrikanten flink kelderden: Volkswagen verloor 3,4, BMW 2,5 en Daimler 2,3 procent.