Tony’s verkiest ‘beantracker’ boven blockchain

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely stopt met een blockchain-project. De chocoladefabrikant is tot de conclusie gekomen dat de nieuwe technologie weliswaar veel potentie heeft, maar momenteel nog te weinig toevoegt aan het eigen platform voor traceerbare bonen: Tony’s Beantracker.

Tony’s missie is om 100 procent slaafvrije chocolade de norm te maken. Daarvoor is volgens de chocolademaker een transparante keten een must. Er is wat Tony’s betreft inzicht nodig in drie stromen: in de productstroom van cacaobonen van West-Afrika naar Europa, in de stroom van informatie die door iedereen in de waardeketen wordt uitgewisseld en in de geldstroom: dus wie ontvangt welk bedrag, direct en indirect, en wanneer?

Die behoefte leidde ertoe dat Tony’s in 2015 startte met de realisatie van de beantracker, daarbij ondersteund door IT-partner Chainpoint. Sinds oktober 2016 is dit systeem ook daadwerkelijk in bedrijf. In de beantracker kunnen coöperaties, lokale en internationale handelaars en fabrieken werken. Elke partij kan informatie uploaden en delen met alle betrokkenen in de keten.

Start pilot

Met de snelle opkomst van blockchain werd de fabrikant ook benieuwd naar de mogelijkheden hiervan voor Tony’s. Met consultancy Accenture, partnercoöperatie Socoopacdi en lokale handelaar Ocean in Ivoorkust werd daarom een pilot gestart. Dat resulteerde in de ontwikkeling van een systeem met onder andere een webapplicatie om data in te voeren. Na een uitgebreide training werd zes weken lang al het werk dubbel gedaan: het registreren van alle transacties in zowel de beantracker als het blockchain-systeem.

Tony's ChocolonelyHet experiment verliep niet helemaal naar tevredenheid; zo werd een aantal transacties gemist en slaagde het bedrijf er niet in te achterhalen hoe dat kwam. Voor Tony’s is de conclusie dan ook dat het gebruik van de blockchain-technologie voor traceerbaarheid ‘echt nog in de kinderschoenen staat’. ‘Voor nu houden we het dus even voor gezien. We hebben al een robuust, functioneel en operationeel platform voor onze traceerbare bonen dat ongeveer hetzelfde werkt, maar dan met een andere technologie: Tony’s Beantracker.’

Veel potentie

Toch heeft de blockchain-technologie veel potentie, meent Tony’s. ‘Samen met Chainpoint, onze IT-partner voor de beantracker, blijven we de ontwikkelingen op de voet volgen. Chainpoint integreert de blockchain-technologie in z’n platform om er maximaal voordeel uit te halen voor z’n bestaande en nieuwe technologieën. En als er geschikte toepassingen ontstaan voor Tony’s, gaan wij opnieuw blockchain testen en mogelijk implementeren’, aldus de chocoladefabrikant.