Blockchain maakt sinaasappelsapketen AH nog niet transparant genoeg
Albert Heijn wil met blockchaintechnologie de productieketen van het eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk maken. Het concern doet dit samen met leverancier Refresco. Via een QR-code op de verpakking kunnen consumenten precies zien welke route de sinaasappels afleggen. Die traceerbaarheid van het product is bedoeld om hen meer transparantie te bieden over de herkomst van hun aankopen. Maar dan moeten wel alle gegevens in de blockchain verwerkt worden – en dat blijkt nog níet het geval.
Transparantie in de keten wordt volgens commercieel directeur Marit van Egmond van Albert Heijn steeds belangrijker. ‘Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant’, meldt Van Egmond in een persbericht. Met blockchain, een technologie die elke stap in de keten vastlegt, is het mogelijk klanten te laten zien hoe en door wie deze producten gemaakt worden.
Datzelfde persbericht schetst hoe klanten via een QR-code op de verpakking de hele route kunnen volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat die in het winkelmandje belandt. Die route begint bij de sinaasappelboomgaarden van Louis Dreyfus Company (LDC) Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad.
Slechte arbeidsomstandigheden
Helaas voor Albert Heijn en Refresco bevat de blockchain echter niet álle informatie. Onderzoek van dagblad Trouw maakt pijnlijk duidelijk dat van echte transparantie in dit specifieke geval geen sprake is. De krant vond met de Albert Heijn-app een sinaasappelplantage waar plukkers onder zeer slechte omstandigheden leefden, terwijl daar in de blockchain niets van te zien is. En dat terwijl alle sinaasappelboomgaarden waar sinaasappelen geteeld worden voor het AH-sap gecertificeerd zijn en zouden moeten bijdragen aan betere werk- en leefomstandigheden voor boeren en hun families.
LDC, waar Albert Heijn de sinaasappelen koopt, is een grote Braziliaanse producent. Recent oordeelde een Braziliaanse rechter nog dat Louis Dreyfus in totaal 143.000 euro moet betalen aan 34 voormalige werknemers van een van de plantages waar de AH-sinaasappelen vandaan komen. Zij kregen minder betaald dan vooraf overeengekomen en moesten slapen in oude kippenhokken zonder bedden. Omdat informatie over arbeidsomstandigheden niet aan Albert Heijns blockchain wordt toegevoegd, was hiervan in hun ‘transparante’ app echter niets te zien.