Token komt met eerste blockchain-koffie

Token

Het nieuwe koffiemerk Token zet blockchain-technologie in voor het meer transparant maken van de koffieketen. Het is een initiatief van de stichting FairChain en wordt ondersteund door koffiebrander Moyee Coffee. Token streeft ernaar ’s werelds eerste volledige end-to-end blockchain-koffie te worden.

Het is een bekend gegeven: veel koffieboeren hebben het moeilijk. Ze kunnen amper hun productiekosten dekken, laat staan sociale en milieukosten. Volgens het recent gelanceerde koffiemerk Token zou blockchain wel eens de transparantie en efficiëntie kunnen bieden die nodig is om daar verandering in te brengen.

‘Blockchain-technologie maakt de enorme ongelijkheid in de koffieketen transparant voor consumenten. Token omarmt die transparantie en biedt een oplossing’, aldus FairChain-oprichter Guido van Staveren. ‘Met onze eerste lading van 60.000 kilo, geproduceerd door kleine koffieboeren en blockchain-traceerbaar, willen we bewijzen dat een eerlijk verdeelde waardeketen mogelijk is.’

Transparantie

Token is een samenwerking tussen Bext360, Moyee Coffee en stichting FairChain. Hun blockchain-systeem maakt exact duidelijk wat iedereen in elke stap van de keten verdient. Inefficiënties en onnodige tussenschakels kunnen zo geïdentificeerd worden. Volgens de organisaties maakt deze transparantie een eerlijker verdeling van de waarde door de hele keten mogelijk.

Om de voordelen van blockchain ook voor consumenten tastbaar te maken, is ieder zakje Token-koffie voorzien van een token ter waarde van 50 eurocent. Met deze tokens kunnen consumenten via een speciaal platform – KrypC Technologies – zelf aangeven waarin ze hun geld willen investeren: in korting op de koffie, in het merk Token of in de boerenfamilies die hun koffie produceren.